Europa Środkowa znajduje się na innym poziomie rozwoju infrastruktury dla samochodów elektrycznych w porównaniu do północnej części Starego Kontynentu. W wielu rankingach to właśnie Skandynawia uznawana jest za liderów w propagowaniu elektromobilności w tej części świata. W związku z tym test zorganizowany przez Norwegów można uznać za wiarygodny.
Normy WLTP odbiegają od realnego zużycia energii
Od wielu lat jest jasne, że pomiary dotyczące zużycia energii lub paliwa przez nowe samochody w warunkach laboratoryjnych różnią się od rezultatów, jakie możemy uzyskać na drodze. Jednak pojawia się pytanie, jak duże odchylenie od zakładanej przez producenta normy uzyskano w teście?
Każdy samochód w niskich temperaturach potrzebuje większego zapotrzebowania na energię, żeby uzyskać podobne parametry związane z jazdą. Auta konwencjonalne spalają więcej paliwa, natomiast pojazdy elektryczne potrzebują większego zastrzyku energii prosto z baterii. Jednak uzyskane w przeprowadzonym teście wyniki potrafią wywołać spore zdziwienie.
Skoda to jedno z największych rozczarowań
Głównym założeniem testu była jazda samochodem aż do maksymalnego rozładowania się baterii w samochodzie. Na tej podstawie zestawiano deklarowany przez producenta zasięg z tym, jaki udało się przejechać. Oczywiście zgodnie z pewnymi założeniami każdy badany pojazd uzyskał słabszy wynik od oficjalnego. Jednak nie to było najważniejsze. Kluczowe dla całej próby były różnice pomiędzy realnymi możliwościami, a obietnicą firmy. Najsłabiej w tym zestawieniu poradziła sobie Skoda Enyaq iV 80, ponieważ przejechała ona jedynie 347 km.
Tesla okazała się najlepiej dopracowana
Wszyscy sympatycy Tesli ponownie mają powody do radości, ponieważ eksperci zgromadzeni wokół tego testu przyznali, że Tesla jest jednym z najlepiej dopracowanych samochodów elektrycznych. Widać systematyczny rozwój i potwierdzają to również wyniki. Odchylenie od zakładanego przez producenta dystansu wynosiło jedynie 15,1%. Przełożyło się to na dystans na poziomie 521 km. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes EQS z przejechanymi 513 km, a podium zamknęło BMW iX xDrive50 z wynikiem 503 km. Pełna tabela wyników znajduje się tutaj.