Obsługa techniczna i serwisowanie auta przypomina nieco ludzki organizm. Jeśli pojawiają się jakieś nowe symptomy, warto przyjrzeć się im bliżej. W ten sposób możemy zawczasu zareagować na niemal wszystkie usterki. Wibracje na kierownicy mogą być zapowiedzią wielu awarii, dlatego dzisiaj opiszemy kilka z nich.
Uszkodzone przeguby – poważna awaria!
Zużyty przegub napędowy informuje o tym kierowcę i pasażerów szeregiem charakterystycznych objawów. Przede wszystkim do naszych uszu dobiega wyraźny stukot, który pojawia się przy ruszaniu. Poza tym mogą pojawić się zwiększone problemy ze skręcaniem, szczególnie w jedną stronę. Również nietypowe dźwięki występują w trakcie przyspieszania, mogą im towarzyszyć również wibracje na kierownicy.
Wibracje na kierownicy – luzy w zawieszeniu?
Podczas jazdy samochodem niemal za każdym przejechanym metrem podążają drgania, co w długiej perspektywie może powodować poluzowanie się wielu podzespołów. Popularne luzy w zawieszeniu często powodują zwiększone wibracje na kierownicy. Dotyczy to szczególnie wiekowych pojazdów, które lata świetności mają za sobą. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest wizyta na stacji kontroli pojazdów. Tam diagnosta profesjonalnie oceni, jakie podzespoły wymagają natychmiastowej wymiany.
Drgania pojawiają się przed zimą, dlaczego?
Kierowcy bardzo często informują o wibracjach na kierownicy przed sezonem zimowym. Powód jest bardzo prosty, podczas wymiany opon mogło dojść do niewielkiego błędu. Źle dokręcone koło lub niewłaściwe jego wyważenie powoduje rezonans, który odczuwamy na kierownicy. Jeśli zlekceważymy te objawy, bardzo szybko wyrobieniu ulegają łożyska kół. Współcześnie wiele łożysk jest połączonych na stałe z piastą, dlatego ich wymiana kosztuje zdecydowanie więcej, niż jeszcze kilkanaście lat temu.
Przebita opona – nie lekceważ tego sygnału!
Jeśli podczas jazdy wyczujemy nagłe wibracje na kierownicy i zaobserwujemy, że nasze auto zjeżdża na jedną ze stron, najprawdopodobniej złapaliśmy przysłowiową gumę. Długotrwała jazda na uszkodzonej oponie, może doprowadzić do zniszczenia felgi lub alufelgi. Gdy eksplozja opony była gwałtowna, w skrajnym przypadku deformacji ulega nawet błotnik, a to są już duże wydatki.