Ważne informacje, o których kierowcy nie wiedzą. Podpowiadamy

W teorii wszystkie ważne informacje o samochodzie kierowca powinien znać lub przynajmniej wiedzieć, gdzie ich szukać. Jednak bardzo często nasza wiedza na temat jest ograniczona. Szczególnie w kontekście maksymalnej wagi zestawu pojazdów.

Ważne informacje, o których kierowcy nie wiedzą. Podpowiadamy
Podaj dalej

Od kilku lat samochodu cierpią na nadwagę. Większość najnowszych generacji jest nieznacznie cięższa od swoich poprzedników. Wynika to między innymi z konieczności zastosowania nowych systemów bezpieczeństwa. Każdy dodatkowy podzespół ma swoją wagę, a kilogramy szybko kumulują się. Podobnie dzieje się w sytuacji, gdy chcemy holować ze sobą przyczepę.

Projekt samochodu musi to uwzględniać

Proces projektowania samochodów to skomplikowany proces, który obejmuje uwzględnienie wielu parametrów. Jednym z kluczowych czynników tego procesu jest uciąg pojazdu. Chociaż nie wszystkie samochody są przystosowane do holowania, większość pojazdów dostępnych na rynku jest homologowana do celów holowania. Zrozumienie, gdzie znaleźć informacje dotyczące uciągu samochodu, to pierwszy krok w przygotowaniach do bezpiecznego holowania.

Ważne informacje, o których kierowcy nie wiedzą

Określenie maksymalnego uciągu pojazdu jest kluczowe dla bezpiecznego holowania. Ta wartość jest ustalana przez producenta auta i zazwyczaj można ją znaleźć na tabliczce znamionowej pojazdu. Warto pamiętać, że przekroczenie tej wartości może prowadzić do uszkodzenia samochodu i być przyczyną zagrożenia na drodze.

Na przykład, jeśli maksymalna dopuszczalna masa całkowita (DMC) samochodu wynosi 2500 kg, a maksymalna DMC zestawu (samochód + przyczepa) wynosi 4800 kg, to maksymalny uciąg samochodu dla przyczepy z hamulcem wynosi 2300 kg. Jednak najlepszą praktyką jest sprawdzenie tych parametrów w dowodzie rejestracyjnym pojazdu:

  • F2 – Maksymalna DMC pojazdu
  • O1 – Maksymalna DMC przyczepy z hamulcem
  • O2 – Maksymalna DMC przyczepy bez hamulca
  • F3 – Maksymalna DMC zestawu (samochód + przyczepa)

To ważne, aby zawsze weryfikować te wartości przed rozpoczęciem podróży, aby uniknąć ryzyka wypadku i potencjalnych kar za przekroczenie dopuszczalnego limitu masy całkowitej zestawu pojazdów.

Przydatne pojęcia przed rozpoczęciem holowania

Przed wyruszeniem w drogę z przyczepą, istotne jest zrozumienie kilku podstawowych pojęć związanych z holowaniem:

  1. Masa Własna – znacza masę pojazdu z wyposażeniem standardowym, paliwem, olejami, smarami i płynami w ilościach nominalnych, bez kierowcy, pasażerów i bagażu.
  2. Maksymalna DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita) – to największa masa, jaką pojazd może bezpiecznie przenosić, uwzględniając pasażerów i ładunek.
  3. Maksymalna DMC Zestawu – to łączna maksymalna masa pojazdu i przyczepy, wraz z pasażerami i ładunkiem.

Te definicje pomogą każdemu kierowcy ocenić, czy ich pojazd nadaje się do holowania konkretnej przyczepy.

Auta hybrydowe i elektryczne na limicie

Nowoczesne pojazdy wyposażone są w zaawansowaną elektronikę i dodatkowe źródła napędu, które znacznie zwiększają ich wagę. Niemniej jednak przepisy dotyczące kategorii prawa jazdy związanej z masą pojazdu pozostają w dużej mierze niezmienione. W rezultacie niektóre pojazdy dostępne na rynku, w połączeniu z przyczepą, zbliżają się do granicy 3,5 tony, co przekracza limit prawa jazdy kategorii B.

niemcy-nie-chca-juz-elektrykow
fot. Skoda

To trzeba wiedzieć dla swojego bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo podczas holowania zależy od wielu czynników, w tym od dokładnej znajomości ograniczeń naszego pojazdu. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na sytuacje, gdy tabliczka z numerem VIN wskazuje, że zdolność holowania wynosi zero – co oznacza, że Twój samochód nie jest przystosowany do holowania. Dla początkujących użytkowników przyczep kempingowych zaleca się nie przekraczać 85% masy własnej pojazdu. To zasada, która zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych.

Od czego zacząć holowanie przyczepy

W świecie holowania wiedza na temat uciągu naszego pojazdu jest kluczowa dla bezpiecznego i odpowiedzialnego holowania. Zrozumienie kluczowych terminów, takich jak masa własna, DMC i DMC zestawu, oraz przestrzeganie specyfikacji producenta, gwarantują bezpieczeństwo zarówno dla Ciebie, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Regularne sprawdzanie tych wartości i dostosowywanie planów podróży do możliwości Twojego pojazdu to fundamentalny aspekt bezpiecznego holowania. Pamiętaj zawsze, że bezpieczne holowanie to holowanie przemyślane i odpowiedzialne.

Ile można jechać z przyczepą na autostradzie?
fot. Pixabay.com

źródło: Steinhof

Przeczytaj również