Wadliwy system pasów bezpieczeństwa. Kto musi zgłosić się do serwisu?

Akcja serwisowa to zawsze jest pewnego rodzaju rysa na reputacji marki. Wadliwy system pasów bezpieczeństwa nie jest najlepszą rekomendacją. Jednak okazuje się, że takie niedociągnięcia zdarzają się największym producentom w branży.

pasy bezpieczenstwa 2
Podaj dalej

Samochody elektryczne są coraz większym procentem aut na drogach całego świata. Chociaż sprowadzanie pojazdów na baterie z Ameryki jest nieopłacalne, być może część samochodów trafiła również na europejski rynek. Jak podaje portal reuters.com Tesla wezwała do serwisu ponad 100 tysięcy samochodów.

Tesla wzywa do serwisu

Tesla jest w czołówce popularności samochodów elektrycznych na całym świecie. Amerykański producent zaprasza do aktualizacji 125 227 pojazdów w Stanach Zjednoczonych z powodu usterki w systemie ostrzegania o niezapiętych pasach. Informację tę podała Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) w piątek, 31 maja 2024 roku. Problem polega na tym, że lampka ostrzegawcza pasów bezpieczeństwa oraz dźwiękowy sygnał alarmowy mogą się nie aktywować. Gdy kierowca nie jest zapięty pasami, co znacząco zwiększa ryzyko obrażeń w razie kolizji. Przypomnienie o niezapiętych pasach bezpieczeństwa jest jednym z podstawowych systemów ochrony przed obrażeniami w razie wypadku.

Jakie modele mają wadliwy system pasów bezpieczeństwa?

Akcja serwisowa obejmuje szeroką gamę modeli Tesli: Model S z lat 2012-2024, Model X z lat 2015-2024, Model 3 z lat 2017-2023 oraz Model Y z lat 2020-2023. To pokazuje, jak szeroko zakrojony jest ten problem. Usterka dotknęła zarówno starsze, jak i nowsze pojazdy w portfolio marki.

Tesla ładowanie
fot. Tesla

Zdalna aktualizacja oprogramowania Tesli

Tesla planuje rozwiązać problem poprzez aktualizację oprogramowania, która zostanie przeprowadzona zdalnie. Jest to typowe rozwiązanie dla tej firmy. Proces aktualizacji rozpocznie się w czerwcu. Poprawka będzie polegać na usunięciu zależności od czujnika zajętości fotela kierowcy. System będzie teraz polegać wyłącznie na stanie zapięcia pasa kierowcy i zapłonie, aby aktywować sygnały przypomnienia o pasach bezpieczeństwa.

Tesla, jakie akcje serwisowe

To nie pierwsza taka akcja serwisowa Tesli w tym roku. W styczniu firma zaktualizowała 200 000 pojazdów Model S, X i Y w USA z powodu usterki oprogramowania. Wtedy problem mógł utrudniać widoczność podczas cofania. W kwietniu Tesla ogłosiła również akcję serwisową dla 3 878 pojazdów Cybertruck, aby naprawić podkładkę pedału przyspieszenia. Podzespół miał tendencje do luzowania się i blokowania pedału w elementach wygłuszenia pojazdu.

Wadliwe 2 miliony Tesli do poprawki?

NHTSA prowadzi również dochodzenie w sprawie skuteczności grudniowej akcji serwisowej dotyczącej ponad 2 milionów pojazdów Tesli. Wówczas firma zainstalowała nowe zabezpieczenia systemu Autopilot po serii wypadków. Wśród opinii publicznej wywołały one realne obawy o bezpieczeństwo tego systemu. Dochodzenie ma na celu ustalenie, czy wprowadzone zmiany były wystarczające. Akcje serwisowe są nieodłącznym elementem branży motoryzacyjnej. Jednak liczba i zakres problemów Tesli zwracają uwagę na konieczność ciągłego monitorowania i doskonalenia systemów bezpieczeństwa. Każdy wadliwy podzespół powinien być bardzo szybko naprawiany na koszt producenta.

źródło: reuters.com

Przeczytaj również