W tych miastach powstaną Strefy Czystego Transportu! Każda będzie miała inne zasady?!

Jakość powietrza jest bardzo ważna dla zdrowia człowieka, dlatego dbanie o to, żeby aglomeracje mogły zapewnić mieszkańcom wysoki standard życia, także pod kątem środowiska, jest szlachetną ideą. Z tego powodu powstają Strefy Czystego Transportu, gdzie prawo wjazdu otrzyma jedynie grupa pojazdów spełniająca określone przepisami normy.

W tych miastach powstaną Strefy Czystego Transportu! Każda będzie miała inne zasady?!
Podaj dalej

W Europie podział miast na różne strefy, które mają swoje indywidualne zasady, jest znany od wielu lat. Jednym z najciekawszych przypadków może być Londyn. Tam wjazd do ścisłego centrum był w różny sposób monitorowany, a następnie wymagał wniesienia określonej opłaty. Oczywiście z roku na rok podnoszono wymagania i ceny, aby centrum stało się mniej wypełnione samochodami. Podobnie dzieje się w Niderlandach, gdzie do serca miasta można wjechać autem elektrycznym (też nie w każdym przypadku) lub rowerem. Polska znajduje się na początku tej drogi.

W miastach czeka wiele wyzwań

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu jest złożonym procesem. Po pierwsze trzeba wyznaczyć jej obszar na podstawie konsultacji społecznych i poziomu zanieczyszczenia powietrza. Po drugie należy ustalić zasady, jakie mają obowiązywać na terenie STC. W zależności od samorządu prawdopodobnie mogą być one nieco różniące się od siebie. Na koniec pozostaje stworzenie skutecznego systemu do identyfikacji pojazdów uprawnionych i nieuprawnionych do wjazdu na teren strefy.

Tutaj będzie SCT

Pierwsze zmiany na mapie polskich aglomeracji pojawią się już w 2024 roku. Wiadomo, jakie miasta są zainteresowane wdrożeniem takich obszarów oraz kto już dzisiaj chce wprowadzić Strefy Czystego Transportu na terenie miasta. Na dzisiaj potencjalnymi kandydatami są:

  • Gliwice
  • Rzeszów
  • Lublin
  • Toruń

Z kolei w tych miastach Strefy Czystego Transportu są już zaplanowane:

  • Kraków – pierwszy etap od lipca 2024, a drugi od lipca 2026,
  • Warszawa – w 5 etapach od 2024 r. do 2032 r.,
  • Wrocław – etapowo od 2025 r. do 2032 r.

Niedaleka przyszłość pokaże, jak w praktyce będzie wyglądał wjazd do SCT i kto będzie egzekwował złamanie zakazu. Za niecały rok przekonamy się o tym już w Krakowie.

Przeczytaj również