USA interesuje się zieloną energią
W obliczu rosnącego zainteresowania zieloną energią Stany Zjednoczone stają przed wyzwaniem związanym z integracją wodoru jako alternatywnego paliwa w motoryzacji. Ta rewolucyjna technologia ma potencjał znacznego zmniejszenia emisji szkodliwych gazów. To obecnie temat gorących dyskusji zarówno wśród ekspertów branży, jak i decydentów politycznych.
Na mocy klimatycznej ustawy prezydenta Joe Bidena, sektor wodoru otrzymał miliardy dolarów w postaci subsydiów. Jednak te środki będą wiązały się ze ścisłymi zabezpieczeniami środowiskowymi. Podnosi to obawy, że surowe regulacje mogą hamować rozwój produkcji tego przyjaznego dla klimatu paliwa. W świetle proponowanych przepisów nowy podatek od czystego wodoru nie przyniesie korzyści istniejącym elektrowniom jądrowym, co jest ciosem dla ich właścicieli, takich jak Constellation Energy Corp.
Ameryka chce stworzyć czyste paliwa
Zgodnie z zaproponowanymi zasadami, kredyt na rozwój wodoru ma na celu pobudzenie krajowego przemysłu w produkcji czystego paliwa. Jest ono postrzegane jako kluczowe dla dekarbonizacji stali, cementu i ciężkiego transportu. Jednak wytyczne, które wciąż znajdują się w formie projektu i są przedmiotem intensywnego lobbingu w Waszyngtonie.
Administracja Bidena zdecydowała się przyznać kredyt tylko dla wodoru produkowanego przy użyciu odnawialnej energii uruchomionej w ciągu ostatnich trzech lat. Dodatkowo wytwarzanej jednocześnie oraz w tych samych sieciach energetycznych co sam gaz.
Senator Joe Manchin z Partii Demokratycznej wyraził sprzeciw wobec dołączania ścisłych zasad środowiskowych do ulg podatkowych. Twierdzi on, że zasady te mogą paraliżować przemysł wodorowy, zanim ten na dobre się rozwinie. Departament Skarbu zaproponował, że od 2028 roku wodór będzie mógł być produkowany tylko w godzinach, gdy generowana jest nowa czysta energia.
Biden krytykowany przez branżę
Fuel Cell & Hydrogen Energy Association oraz Izba Handlowa Stanów Zjednoczonych ostro skrytykowały wytyczne administracji. Jednak wytyczne te zyskały pochwałę od twórców projektów i krajowych producentów elektrolizerów, takich jak Hy Stor Energy i Electric Hydrogen Co.
Natural Resources Defense Council pochwalił proponowane zasady, które, ich zdaniem, przyczynią się do kilkuset miliardów dolarów w subsydiach.
Przedstawiając te informacje, warto podkreślić, że przyszłość wodoru w motoryzacji w USA zależy od zdolności branży do adaptacji do dynamicznie zmieniających się norm prawnych i środowiskowych. Choć wyzwania są znaczące, możliwości, jakie niesie za sobą wykorzystanie wodoru, są ogromne i mogą odgrywać kluczową rolę w dążeniu do zrównoważonej przyszłości.