Stworzenie układu mechanicznego, który jest idealnie szczelny, a powstające podczas jego pracy tarcia są niewielkie, jest marzeniem wszystkich konstruktorów. Niestety ograniczają nas możliwości technologiczne i prawa fizyki, dlatego obecnie silnik oraz skrzynia biegów narażone są na duże tarcia podczas pracy. Jak wiadomo na skutek działania wielu elementów jednocześnie, powstaje duża porcja ciepła. Przed uszkodzeniami spowodowanymi tarciem i przegrzaniem chroni silnik oraz skrzynię biegów olej. Jednak wraz z postępującym zużyciem na powierzchni wielu podzespołów powstają drobne uszkodzenia.
Regularna zmiana oleju i filtrów wydłuża żywotność
Chociaż producenci olejów samochodowych zachwalają technologię long life, trzeba wziąć pewną poprawkę na to, co znajdziemy w prospektach reklamowych i zachować we wszystkim zdrowy rozsądek. Oczywiście postęp w produkcji olejów silnikowych i filtrów jest zauważalny, ale dla większej pewności zaleca się bardziej skracać interwały wymiany smarowania wraz z filtrami, niż je nadmiernie wydłużać. Trzeba zdawać sobie sprawę również z tego, że na to, kiedy jest odpowiedni czas na zmianę oleju w skrzyni biegów lub w silniku wpływ ma wiele czynników. Jeśli weźmiemy je pod uwagę, mamy szansę na długą i bezawaryjną eksploatację.
Usprawnisz pracę silnika i skrzyni biegów dodając dwusiarczek molibdenu
Producenci olejów samochodowych, dodatków do olejów, smarów i innych środków od wielu lat znają korzystne właściwości dwusiarczku molibdenu. Jeśli dobrze zapoznamy się ze składem różnorodnych olejów silnikowych, znajdziemy sporo informacji na jego temat. Największą zaletą opisywanej substancji jest możliwość tworzenia specjalnej powłoki, która uzupełnia drobne uszkodzenia w powłoce części, a także zwiększa właściwości poślizgowe.
Istnieje jednak jeden bardzo ważny szczegół: dwusiarczek molibdenu nadaje się do wybranych skrzyń biegów! Nie zaleca się stosowania go w automatycznych skrzyniach biegów, a także tam, gdzie występuje mechanizm z ograniczonym poślizgiem.