Te auta statystycznie mają największy przebieg - czy to źle?

Popularność różnych modeli utrzymuje się na przestrzeni wielu lat. Dlatego niektóre pojazdy statystycznie mają największy przebieg na rynku pojazdów używanych. Czy w każdej sytuacji oznacza to większe problemy z samochodem?

wyposazenie-obowiazkowe-nowe-przepisy-od-lipca-2
Podaj dalej

Ciągle występuje zjawisko manipulacji przebiegiem, dlatego świadomy konsument staje przed wyzwaniem odnalezienia wiarygodnego samochodu używanego. Badania przeprowadzone przez firmę carVertical w Polsce rzucają światło na statystyczne przebiegi różnych marek pojazdów, dostarczając cennych informacji zarówno dla kupujących, jak i sprzedających.

Statystycznie ponad 200 tys km

Analiza danych opracowanych przez carVertical ujawnia znaczące różnice w przebiegach samochodów w zależności od marki i wieku pojazdu. Na przykład, wśród aut z 2008 roku Volvo, Audi i BMW wykazują najwyższe średnie przebiegi, odpowiednio: 244 505 km, 210 190 km i 209 411 km. Z kolei wśród samochodów 10-letnich liderem jest Skoda (177 880 km), za nią plasują się Volvo i Audi.

samochód z systemem start stop
samochód z systemem start stop

Na podstawie tych danych widać, że pojazdy z segmentu premium statystycznie w ciągu swojego motoryzacyjnego życia pokonują większy dystans. Bardzo możliwe, że Volvo S60 lub Audi A6 mają głównie przebieg zbudowany poza miastem. Dlatego przy dobrej historii serwisowej, dystans powyżej 200 tys km jest jeszcze bardzo akceptowalny.

Te auta mają w teorii niższy przebieg

W przeciwieństwie do marek opisanych powyżej, to właśnie Nissan, Fiat i Peugeot charakteryzują się statystycznie najniższymi przebiegami w tej samej kategorii wiekowej. Zrozumienie tych danych ma kluczowe znaczenie przy analizie ogłoszeń sprzedaży. Przebiegi znacząco niższe od średniej mogą wzbudzać podejrzenia o ingerencję w licznik dystansu. Z drugiej strony, samochody z wyraźnie wyższym przebiegiem niż średnia dla danej marki mogą szybko tracić na wartości i być mniej atrakcyjne dla potencjalnych kupujących.

Samochody ze znacznie wyższym przebiegiem niż średnia rynkowa mogą być mniej przewidywalne pod względem kosztów eksploatacji, ponieważ ich wyeksploatowane podzespoły są bardziej narażone na awarie. Niezależnie od tego, uczciwie wyceniony samochód z oryginalnym przebiegiem będzie zawsze wart więcej niż samochód z cofniętym licznikiem kilometrów i przewartościowaną ceną” – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical

Statystycznie bezpieczne, ale…

Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny z carVertical, zwraca uwagę, że samochody z wyższym przebiegiem są często tańsze. Jednak niesie to ryzyko oszustwa ze strony sprzedawców, którzy mogą manipulować licznikiem w celu uzyskania wyższej ceny. Kupujący powinni zachować czujność i sprawdzić historię pojazdu przed zakupem, zwłaszcza w przypadku marek takich jak Audi, Skoda czy BMW, gdzie niskie przebiegi są szczególnie podejrzane.

bmw silnik
fot. freepik

Analiza statystyk przebiegu może być nieocenionym narzędziem dla rynku motoryzacyjnego. Umożliwia bardziej świadomy wybór zarówno dla kupujących, jak i sprzedających używane pojazdy. Wiedza o średnich przebiegach dla różnych marek i roczników pozwala na lepsze oszacowanie wartości pojazdu i uniknięcie potencjalnych oszustw.

Przeczytaj również