Kupowanie samochodu z drugiej ręki jest zawsze pewną formą ryzyka. Istnieje jakieś prawdopodobieństwo, że w używanym aucie jest coś nie tak. To ryzyko wzrasta, jeśli wybieramy pojazd sprowadzony do kraju. W przeszłości newralgicznymi państwami była Belgia i Francja. Stamtąd do Polski przyjeżdżały mocno rozbite i przechodzone samochody. Część z nich być może do dzisiaj jeździ po polskich drogach.
Przebieg coraz mniej straszny Polaków
Trzeba mieć świadomość, że samochody w Europie Zachodniej mają nieco inne przeznaczenie od tych w Polsce. W Niemczech lub Francji, gdy ktoś decyduje się na diesla, to z dużym prawdopodobieństwem, jest to auto, które będzie dużo jeździć. W związku z tym należy spodziewać się wskazań powyżej średniej na drogomierzu. Nad Wisłą kupujemy silnik na ropę, żeby zaoszczędzić na paliwie. Nie w każdym przypadku oznacza to wysokie roczne przebiegi. Dlatego chcemy mieć auto wysokiej klasy, z trwałą jednostką napędową. Najlepiej z niewielkim apetytem na paliwo i niskim przebiegiem. Tak powstaje miejsce do nadużyć.
Francja elegancja, ale…
Ciekawą alternatywą dla Niemieckiej i Japońskiej motoryzacji, jest Francja. Między innymi Citroen już od wieku oferuje wyjątkowe samochody, które mają swoich bardzo dużych zwolenników. Znawcy tematu cenią je za trwałe silniki wysokoprężne oznaczone, jako HDI. Jednak trzeba mieć świadomość, że taki diesel musi na siebie zarobić, więc pokonuje znaczne odległości.
Najlepsze modele Citroena
Jeśli mówimy o marce Citroen, każdy może wybrać swoją listę najlepszych modeli tej marki. Z naszego punktu widzenia na szczycie w nowożytnej motoryzacji znajduje się Citroen C6. Poniżej ze względu na bardzo dużą popularność uplasujemy Citroena C5. Uznaniem kierowców cieszy się również C3 i minivan o nazwie Berlingo.
Citroen C6 – wcielenie luksusu z hydropneumatycznym zawieszeniem, które zapewnia niezrównany komfort jazdy. Idealny wybór dla tych, którzy cenią sobie wygodę i elegancję. Jednocześnie chcą mieć auto unikatowe na jezdni.
Citroen C5 – popularny samochód klasy średniej w nadwoziu sedan i kombi. Łączy sobie wygodę, praktyczność oraz trwałość pod kątem między innymi jednostek napędowych. Szczególnie silników diesla.
Citroen C3 – praktyczny i stylowy samochód miejski, który łączy w sobie nowoczesność z ekonomicznością. Jego niewielkie rozmiary i zwrotność czynią go idealnym wyborem do miejskiej dżungli.
Citroen Berlingo – popularny van, który zdobył uznanie za swoją wszechstronność i niezawodność. Doskonały wybór dla rodzin i małych przedsiębiorców.
Średnio wiarygodna przeszłość serwisowa
Nabywcy, którzy kupują pojazd z cofniętym licznikiem, są narażeni na nieprzewidziane wydatki eksploatacyjne i trudne do oszacowania koszty serwisowe. Chodzi nie tylko o wyższe ryzyko występowania niektórych usterek, ale również fakt nieświadomego pominięcia pewnych ważnych czynności serwisowych związanych z konkretnym przebiegiem, np. wymianę zestawu rozrządu. Jeśli przebieg został skorygowany, niektóre czynności serwisowe mogły zostać pominięte, co zagraża niezawodności pojazdów i bezpieczeństwu na drodze.
Niestety, mimo że proceder korygowania przebiegu znajduje się na dużo niższym poziomie, dalej po drogach jeżdżą samochody zmodyfikowane. Średnio wiarygodna przeszłość serwisowa sprawia, że część z nich statystycznie może mieć większy przebieg, niż nam się wydaje. W przypadku modelu Citroena C5 jest to około 65 tys. km. Niestety jego większy brat może mieć skręcony licznik aż o 90 tys. km.
Statystycznie 65 tys. km więcej
W polskiej bazie danych najpopularniejsze modele Citroena charakteryzują się różnym stopniem ryzyka związanego z cofnięciem licznika i wypadkowością. Oto najważniejsze dane:
Model | Udział aut z cofniętym licznikiem | Średnia wartość cofnięcia licznika (km) | Udział aut po wypadku | Średnia wartość likwidacji szkody (w Euro) |
---|---|---|---|---|
C6 | 10,19% | 90662 | 52,78% | 5 611 |
C-Crosser | 8,70% | 49178 | 63,35% | 5 326 |
SpaceTourer | 6,25% | 73574 | 51,25% | 10 606 |
C8 | 5,88% | 46046 | 45,49% | 3 495 |
C5 | 4,98% | 65550 | 47,79% | 3 760 |
Jak widać, numerem jeden w tym rankingu ryzyka jest hydropneumatyczny model C6 i należy do niego podchodzić ze szczególną ostrożnością, zwłaszcza jeśli ktoś widzi w tym aucie potencjał na klasyka czy youngtimera. Już przekłamanie na poziomie 65 tys. km wydaje się nadużyciem, ale są jeszcze gorsze przypadki.
Citroen to marka pełna kontrastów i innowacji. Od luksusowych modeli po praktyczne samochody miejskie, każdy znajdzie coś dla siebie. Jednak decydując się na zakup używanego Citroena, warto skorzystać z raportu historii pojazdu, aby uniknąć potencjalnych problemów serwisowych i cieszyć się niezawodnością francuskiej inżynierii.
źródło: carVertical.com