Skrzynia DSG sprawia problem? Wielu kierowców o tym zapomina!

Skrzynia DSG sprawia problem? Wielu kierowców o tym zapomina!

Volkswagen-DSG-1200

Podaj dalej

Skrzynia DSG należy do popularnej przekładni stosowanej w koncernie VAG. Ma swoich zwolenników i przeciwników, choć należy do całkiem udanych konstrukcji, to w sieci można spotkać szereg negatywnych opinii. Dzisiaj podpowiadamy, jak lepiej zadbać o tę skrzynię biegów.

Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów wygląda inaczej od poruszania się klasycznym manualem, to oczywiste. Dlatego kierowcy z przyzwyczajeniami nabytymi przez korzystanie z ręcznej przekładni mogą jej nieco zaszkodzić. Poza tym w grę wchodzą również elementarne podstawy mechaniki związane z profilaktyką i wymianami oleju.

Skrzynia biegów musi mieć zmieniany olej!

Na początek warto obalić jeden mit, że istnieją skrzynie manualne lub automatyczne, które są bezobsługowe. To wymysł producentów samochodów głównie do celów marketingowych. W przypadku przekładni DSG wielu mechaników zaleca wymianę oleju co około 60 000 km lub nawet częściej, jeśli była ona używana w sposób intensywny. Niestety w przypadku aut z drugiej ręki bardzo często brakuje pewności, że ktoś kiedykolwiek dokonał takiej wymiany. Wtedy mogą zacząć się spore problemy, średnio przy przebiegach 150 000 – 200 000 km.

Dynamiczna jazda obciąża elementy skrzyni biegów

Kolejna rzecz, o której możemy zapomnieć, olej w przekładni też potrzebuje chwili, żeby nabrać swojej optymalnej temperatury roboczej. Jeśli od uruchomienia silnika dynamicznie chcemy obchodzić się z samochodem, to szkodzimy jednostce napędowej i skrzyni DSG. Z resztą takie użytkowanie źle wpływa na każdy automat oraz manual. Na pewno jeśli chcemy być za każdym razem najszybsi ze świateł, musimy liczyć się z kosztami.

dsg-olej-w-skrzyni-biegow-2

Skrzynia automatyczna lubi zmieniać kierunek jazdy powoli

Pośpiech jest dzisiaj bardzo powszechną wymówką. Ludzie chcą wszystko robić szybko, dlatego zmiana kierunku jazdy również powinna taka być. Niestety skrzynia DSG niezbyt lubi takie traktowanie. Jeśli jedziemy do przodu i zdecydujemy się cofać, powinniśmy zatrzymać się, powoli przesunąć lewarek skrzyni w pozycję „R” i powoli puścić hamulec. Gdy manewr cofania skończymy, płynnym i spokojnym ruchem przy zatrzymanym pojeździe wybrać pozycję „D” lub „P”. Dajmy czas wszystkim mechanizmom odpowiednio się ze sobą połączyć.

top 7 automatycznych skrzyn biegów
Adobe iStock

Na pewno przy wyborze skrzyni DSG w samochodzie używanym musimy zachować szczególną ostrożność i być bardzo skrupulatnym w pytaniach na temat jej serwisowania. Gdy decydujemy się na auto prosto z salonu, trzeba mieć świadomość, że DSG ma spore opóźnienie w dynamicznej zmianie biegów, które najprawdopodobniej jest konsekwencją spełniania norm spalin i innego oprogramowania.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News