W motoryzacyjnym życiu wielu kierowców dochodzi do takiego momentu, w którym chcemy spróbować jazdy z automatyczną skrzynią biegów. Obecnie coraz więcej producentów samochodów świadomie rezygnuje z popularnych manuali, ponieważ normy emisji spalin oraz wygoda klienta, są najważniejsze. W poszukiwaniach automatycznej przekładni warto zwrócić uwagę na Tiptronic.
Od Porsche do Alfy Romeo – wszędzie spotkasz Tiptronic
Na początek trzeba zdawać sobie sprawę, że skrzynia biegów o roboczej nazwie Tiptronic trafia obecnie pod maski wielu samochodów. Pierwszym producentem, który opracował to rozwiązanie pod koniec lat 90. XX wieku, było Porsche. Jednak z czasem inne koncerny samochodowe zaczęły montować podobne rozwiązania także u siebie. Dzisiaj Seat, Volkswagen, Audi, Peugeot i BMW wraz z Volvo należą do grona firm, które zbudowały własne wersje Tiptronic.
Tiptronic to idealne połączenie manualnej skrzyni biegów z automatem?
Próby połączenia ze sobą ognia i wody bardzo często kończą się spektakularną porażką. W odróżnieniu od przekładni Multitronic musimy użyć dość skomplikowanego opisu zasady działania Tiptronic: automatyczna przekładnia z hydromechaniczną budową bez wału z przekładniami planetarnymi. Zarządza się nią w sposób elektroniczny, a przekładnia hydrokinetyczna blokuje się na wszystkich przełożeniach.
Jest to rozwiązanie dla osób, które chcą mieć większą kontrolę nad tym, na jakim biegu jadą, chociaż jednocześnie korzystają z wygody automatycznej skrzyni biegów. W skrócie, gdy ktoś lubi zmieniać biegi na górskich drogach, ale chce mieć większy komfort jazdy w miejskich korkach, powinien zwrócić uwagę na Tiptronic.
Tiptronic jest drogi w utrzymaniu?
Wokół wielu elementów wyposażenia samochodów urosło sporo mitów. Przekładnia Multitronic uznawana jest za awaryjną, z resztą zgodnie z prawdą. Jej największym wrogiem zostaje właściciel, który nie umiał z niej skorzystać. Podobnie jest z rozwiązaniem Tiptronic. Tutaj również bardzo ważna jest umiejętna jazda oraz regularne serwisowanie. Mimo tego zdarza się kilka charakterystycznych usterek: po pierwsze mechanicznie zużywają się elektrozawory. Po drugie trzeba zwrócić uwagę na kondycję obwodów elektronicznych. Po trzecie warto zapytać się o stan techniczny koszyków sprzęgłowych. Koszty naprawy są bardzo różne, dlatego jest to sprawa indywidualna.