Skrzynia biegów Tiptronic - szykuj worek pieniędzy na naprawy?

Opisywaliśmy już skrzynię biegów Multitronic, która często świadomie lub omyłkowo mylona jest z Tiptronic. Dwie podobne do siebie nazwy, a zupełnie inne działanie sprawia, że omawiany dzisiaj rodzaj przekładni jest dla określonego z góry kierowcy.

najgorsze skrzynie automatyczne
Podaj dalej

W motoryzacyjnym życiu wielu kierowców dochodzi do takiego momentu, w którym chcemy spróbować jazdy z automatyczną skrzynią biegów. Obecnie coraz więcej producentów samochodów świadomie rezygnuje z popularnych manuali, ponieważ normy emisji spalin oraz wygoda klienta, są najważniejsze. W poszukiwaniach automatycznej przekładni warto zwrócić uwagę na Tiptronic.

Od Porsche do Alfy Romeo – wszędzie spotkasz Tiptronic

Na początek trzeba zdawać sobie sprawę, że skrzynia biegów o roboczej nazwie Tiptronic trafia obecnie pod maski wielu samochodów. Pierwszym producentem, który opracował to rozwiązanie pod koniec lat 90. XX wieku, było Porsche. Jednak z czasem inne koncerny samochodowe zaczęły montować podobne rozwiązania także u siebie. Dzisiaj Seat, Volkswagen, Audi, Peugeot i BMW wraz z Volvo należą do grona firm, które zbudowały własne wersje Tiptronic.

Tiptronic to idealne połączenie manualnej skrzyni biegów z automatem?

Próby połączenia ze sobą ognia i wody bardzo często kończą się spektakularną porażką. W odróżnieniu od przekładni Multitronic musimy użyć dość skomplikowanego opisu zasady działania Tiptronic: automatyczna przekładnia z hydromechaniczną budową bez wału z przekładniami planetarnymi. Zarządza się nią w sposób elektroniczny, a przekładnia hydrokinetyczna blokuje się na wszystkich przełożeniach.

automatyczna skrzynia biegów

Jest to rozwiązanie dla osób, które chcą mieć większą kontrolę nad tym, na jakim biegu jadą, chociaż jednocześnie korzystają z wygody automatycznej skrzyni biegów. W skrócie, gdy ktoś lubi zmieniać biegi na górskich drogach, ale chce mieć większy komfort jazdy w miejskich korkach, powinien zwrócić uwagę na Tiptronic.

Tiptronic jest drogi w utrzymaniu?

Wokół wielu elementów wyposażenia samochodów urosło sporo mitów. Przekładnia Multitronic uznawana jest za awaryjną, z resztą zgodnie z prawdą. Jej największym wrogiem zostaje właściciel, który nie umiał z niej skorzystać. Podobnie jest z rozwiązaniem Tiptronic. Tutaj również bardzo ważna jest umiejętna jazda oraz regularne serwisowanie. Mimo tego zdarza się kilka charakterystycznych usterek: po pierwsze mechanicznie zużywają się elektrozawory. Po  drugie trzeba zwrócić uwagę na kondycję obwodów elektronicznych. Po trzecie warto zapytać się o stan techniczny koszyków sprzęgłowych. Koszty naprawy są bardzo różne, dlatego jest to sprawa indywidualna.

Przeczytaj również