Samochód zaczyna "wyć"? Sprawdź to koniecznie!

Motoryzacja to zróżnicowane dźwięki, które docierają do uszu kierowcy. Niektóre z nich są naturalne, inne powinny wzbudzić nasze zainteresowanie. Jeśli samochód zaczyna wydawać niepokojące dźwięki podczas skręcania, to najwyższa pora przyjrzeć się temu bliżej.

kierownica hamowanie
Podaj dalej

Umiejętność odróżniania pożądanych dźwięków w samochodzie od tych, które  mogą świadczyć o początkach awarii, jest bardzo cenna, ponieważ pozwala nam ona ograniczyć wydatki. Wsłuchiwanie się w to, co pojazd komunikuje swoimi odgłosami podczas jazdy, pozwala wychwycić anomalie. Szczególnie niebezpieczne są hałasy z okolic układu kierowniczego.

Układ kierowniczy ma wpływ na kontrolę nad samochodem

Jeśli czysto teoretycznie przyjmiemy założenie, że są w samochodzie elementy konstrukcyjne, z których perfekcyjnej kondycji nie możemy rezygnować, to z pewnością należy do nich układ kierowniczy. On wspólnie z układem hamulcowym i oponami, są podstawą bezpiecznego podróżowania. Brak kontroli nad kierunkiem jazdy, problemy z zatrzymaniem się, a także zaburzenia przyczepności kół do jezdni. Tak wygląda koszmar kierowcy. Dlatego każde odchylenie od normy w układzie sterowania, powinno zwiększyć naszą czujność.

klimatyzacja samochód audi a6c8
fot. M.Hajduk

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy wymaga uwagi kierowcy!

W najnowszych samochodach hydrauliczny układ wspomagania kierownicy zastępuje się jego elektronicznym odpowiednikiem. Jednak po polskich drogach nadal jeździ sporo samochodów, które pod maską mają pompę wspomagania. Klasyczna wersja tego podzespołu działa przy pomocy paska wieloklinowego, który współpracuje z silnikiem. Nowsze wersje wspomagania składają się z elektronicznej pompy. Każde z tych rozwiązań wymaga uwagi kierowcy i może ulec awarii. Szczególnie na baczności powinny się mieć osoby z układem napędzanym paskiem.

Jakie są objawy uszkodzenia pompy wspomagania?

Pora wrócić do dźwięków w samochodzie, ponieważ uszkodzona pompa wydaje z siebie określone hałasy, które są dość jednoznaczne. Kierowcy określają je jako coś w rodzaju wycie. Narasta ono w momencie maksymalnego skręcenia kół, gdy obciążenie dla pompy wspomagania jest największe.

kierownica kierowcy diesel

Oczywiście poza bodźcami dźwiękowymi ważne są również odczucia podczas jazdy. Zdarza się, że podczas skręcania w jedną ze stron obracanie kierownicy przebiega z dużo większym trudem. To również może świadczyć o uszkodzonej pompie wspomagania. Na koniec oczywiście mogą pojawić się wycieki z układu, które będą widoczne na ziemi, tuż pod naszym samochodem.

Przeczytaj również