Powinieneś to robić co około 50 tysięcy kilometrów! Silnik w Twoim aucie będzie zadowolony

Obsługa samochodu jest relatywnie prosta i wymaga jedynie podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki. Gdy zależy nam na tym, żeby nasze auto było w jak najlepszej kondycji przez długi czas, warto mieć świadomość o jednej zalecanej przez ekspertów dodatkowej czynności.

Powinieneś to robić co około 50 tysięcy kilometrów! Silnik w Twoim aucie będzie zadowolony
Podaj dalej

Im bardziej interesujemy się jakimś tematem, tym mocniej poszerza się nasza wiedza. Dowiadujemy się o nowych faktach, które mogą zmienić naszą perspektywę. W motoryzacji funkcjonuje wiele mitów, które powielane są w sieci. Czasami można być pod ich wpływem, przez co postępujemy nie do końca dobrze z naszym silnikiem. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj wymiana oleju. Wokół tej czynności serwisowej powstało tyle opowieści, że można spokojnie książkę napisać.

Long Life jest dobry dla środowiska i producenta?

Oleje w technologii Long Life miały być swego rodzaju przełomem w motoryzacji. Niegdyś niemal każdy doświadczony mechanik zalecał wymianę oleju wraz z kompletem filtrów maksymalnie po przejechaniu 15 000 km. Oczywiście szczegółowy interwał zmiany oleju zależał od warunków, w jakich eksploatowany jest samochód. I tak po wielu latach konsensusu okazało się, że można wymianę przedłużyć dwukrotnie.

olej w silniku
Freepik

Spekuluje się, że oleje Long Life powstały na prośbę środowisk proekologicznych, żeby zmniejszyć częstotliwość generowania szkodliwych substancji, które mogą trafić do środowiska naturalnego. Poza tym technologia wydłużonych interwałów wymiany oleju jest też dobra dla producenta. Zawsze delikatnie wzrasta ryzyko awarii pojazdu.

Trudne warunki pracy współczesnych silników spalinowych

Dzisiaj silnik spalinowy ma przed sobą bardzo trudne zadanie. Niewielka pojemność skokowa jednostki napędowej, wysoka moc silnika i duży stopień sprężania. Do tego zawory EGR, a także filtry cząstek stałych. Te elementy powodują gromadzenie się osadów w silniku. Z czasem zatykają one między innymi kolektor dolotowy. Możemy porównać to do złego cholesterolu w żyłach człowieka. Spada przepływ i zmniejsza się ogólna wydolność całego układu.

Norma Euro 6d ISC-FCM nie będzie opóźniona

Wykonuj tę czynność co 50 tys. km!

Dlatego wielu ekspertów od mechaniki zaleca regularne stosowanie płukanek do silnika. W ten sposób poprawiamy wydolność jednostki napędowej, w pewien sposób przywracając ją do stanu bliskiego fabryce. Zdania co do tego, jak często stosować płukankę w silniku są podzielone. Mówi się o tym przy każdej wymianie oleju. Pojawiają się też głosy, że najlepiej jest to ponawiać co 50 tys. km.

Przeczytaj również