Planujesz zmienić opony na letnie? Koniecznie oceń stan techniczny zimówek!

Wiosna zbliża się do Polski wielkimi krokami, być może na razie ta kalendarzowa, jednak temperatury powoli rosną. Wtedy w głowie pojawia się myśl o zmianie opon na letnie. Planujesz taki ruch? Fantastycznie! Skorzystaj z okazji i przyjrzyj się zimówce.

opony letnie zimowe zmiana opon kiedy zmienić
Podaj dalej

Opony pod wpływem użytkowania i co ciekawe również nieużywania i tak podlegają procesowi starzenia oraz degradacji. Jednak ważne jest, aby ścieranie się bieżnika było równomierne na całej powierzchni wszystkich opon. Niestety zdarza się tak, że na bieżniku możemy znaleźć ślady, które wskazują, że z naszymi oponami lub oponą coś się dzieje. Najłatwiej jest to zweryfikować podczas corocznej kontroli i zmiany zimowego kompletu na letni. Jeśli masz w swoim aucie koła, gdzie znajduje się mieszanka wielosezonowa, oczywiście również można przemienić koła stronami dla ich równomiernego zużycia.

Krawężniki, dziury, uszkodzenia zawieszenia i opon nie ma

Oczywiście przyczyn nieprawidłowego zużycia się opon jest bardzo wiele. Najczęściej są one wywołane przez zmiany w ustawieniu kół. Gdy rozregulowaniu ulega cała geometria, jedno z kół może ścierać oponę mocniej z jednej strony, pośrodku lub jakkolwiek inaczej. Uderzenie kołem w krawężnik, głębokie dziury zimą, czy po prostu mechaniczne zużycie elementów zawieszenia. To wszystko może mieć wpływ na przyspieszone zużycie opon.

Planujesz zmienić opony na letnie? Zwróć na to uwagę!

Chociaż wydaje się to całkiem oczywiste, przypominamy, że w zasadzie każda nierówność na bieżniku może być powodem do głębszej analizy problemu. Jednak większość opon zużywa się w dość charakterystyczny sposób. Często słyszy się o tak zwanym wyząbkowaniu bieżnika. Jest to struktura wyczuwalna pod palcem, gdy przejedziemy po bieżniku opony z jednej strony na drugą, najprawdopodobniej nasz palec napotka opór tzw. zębów.

Innym zjawiskiem jest jednostronne zużycie opony. W tym przypadku koło może być nadmiernie pochylone. Warto wtedy sprawdzić dokładnie stan amortyzatorów, przegubów kulowych i co najważniejsze wybrać się samochodem na ustawienie zbieżności. Na koniec trzecim rodzajem nieprawidłowego zużycia opony jest jej boczne ścieranie się. W tej sytuacji mówimy o długotrwałej jeździe ze zbyt niskim poziomem powietrza w kole. Być może jest to objaw jakiejś mikronieszczalności, przez którą ucieka powietrze.

Przeczytaj również