Planujesz kupić samochód hybrydowy? Tak unikniesz zakupowej wpadki!

Samochody hybrydowe powoli przestają być motoryzacyjną ciekawostką i egzotyką na polskich drogach. Coraz więcej osób planuje kupić auto z takim napędem, w związku z tym dzisiaj podpowiadamy, jak uniknąć zakupowej wpadki.

Planujesz kupić samochód hybrydowy? Tak unikniesz zakupowej wpadki!
Podaj dalej

Kupowanie auta z rynku wtórego oznacza przestrzeganie tych samych zasad od wielu lat. Jednak mimo ogromnej ilości publikacji na ten temat część kierowców wierzy, że kupuje cenową okazję i daje ponieść się emocjom, przez co jest głównym bohaterem zakupowej wpadki. Oczywiście okazje na rynku aut używanych istnieją, ale należy klasyfikować je jako wyjątki.

Prościej znaczy lepiej

Najlepiej nadające się do codziennego użytku są hybrydy wyposażone w silnik spalinowy i elektryczny, z akumulatorami umożliwiającymi gromadzenie energii odzyskanej podczas hamowania i jej wykorzystanie podczas przyspieszania lub jazdy w korkach czy parkowania. Większość tych hybryd ma również automatyczną skrzynię biegów – bardzo popularne są modele z niezawodnymi przekładniami planetarnymi.

Lepsze wrogiem dobrego?

Warto zwrócić uwagę na jeszcze dwa typy hybryd dostępnych na rynku. Pierwszy to hybrydy typu Plug-in, które są droższe od zwykłych hybryd, ale mają zalety takie jak możliwość ładowania z gniazdka i zdolność do przejechania na prądzie nawet 50-60 km. Zwykłe hybrydy opisane powyżej mogą pokonywać na prądzie maksymalnie kilka kilometrów. Mimo wyższej ceny, hybrydy Plug-in są godnymi zainteresowania alternatywami.

mercedes-e300-diesel-hybryda-akumulator

Zwróć uwagę na przebieg!

Zrozumienie, że szukamy zwykłej hybrydy lub ewentualnie nieco droższej hybrydy typu Plug-in, jest kluczowe. Tego typu samochody mają swoje specyficzne objawy zużycia. Najważniejszym z nich są usterki układu napędowego, które objawiają się albo całkowitym brakiem wykorzystania napędu elektrycznego, albo korzystaniem z niego w bardzo ograniczonym stopniu. W praktyce oznacza to, że samochód hybrydowy w ogóle nie przełącza się na zasilanie elektryczne lub robi to tylko na kilka czy kilkanaście sekund, po czym wraca do zasilania spalinowego.

ford-kuga-suv-hybryda-spalanie
fot. Ford

Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, ale prawie zawsze ich usunięcie wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Jednym z najprostszych powodów może być zużycie akumulatorów sekcji hybrydowej, które nie są już w stanie gromadzić wystarczającej ilości prądu.

Najczęściej wspomniane usterki są skutkiem bardzo wysokiego przebiegu oraz zaniedbań w serwisowaniu. Dlatego gruntowne sprawdzenie historii serwisowej auta hybrydowego i ocena potencjalnego zużycia ogniw w baterii są absolutną podstawą do bezpiecznych zakupów.

źródło: carVertical

Przeczytaj również