W większości poradników motoryzacyjnych wspomina się o pasku rozrządu, jako jednym z elementów, które warto wymienić bezpośrednio po zakupie pojazdu. On razem z olejem i filtrami powinien należeć do pakietu startowego, jaki otrzymuje każdy używany samochód. Dlaczego to jest takie ważne? Jeśli dojdzie do zerwania rozrządu, szkody mechaniczne powstałe na skutek tej awarii mogą oznaczać konieczność wymiany silnika na inny.
Za co odpowiada pasek rozrządu?
Rozrząd w silniku pełni bardzo ważną rolę, ponieważ można nazwać go synchronizatorem. Przypomnijmy, że w konwencjonalnej jednostce napędowej zachodzi dostarczanie świeżego powietrza do cylindrów, a także odprowadzenie powietrza ze spalinami przez układ wydechowy. Optymalne otwieranie i zamykanie się zaworów w silniku jest możliwe dzięki synchronizowaniu wszystkiego przez rozrząd.
Wyróżnia się trzy rodzaje pasków rozrządu: najpopularniejszą odmianą jest tak zwany suchy pasek rozrządu. Dalej spotykamy pasek rozrządu w formie metalowego łańcucha. Za jego smarowanie odpowiada olej silnikowy. Na trzecim miejscu pod względem popularności znajdziemy – mokry pasek rozrządu. To są w zasadzie dwa paski, które współpracują również z olejem silnikowym.
Skrócenie interwału wymiany paska rozrządu o połowę?!
Wielokrotnie można przeczytać i usłyszeć w mediach o kontrowersjach związanych z technologią olejową long life. Eksperci motoryzacyjni uważają, że wymiana oleju w silniku, co 30 000 km niesie ze sobą praktycznie same negatywne skutki. Dlatego stosowanie się do zaleceń producentów samochodów to proszenie się w tym aspekcie o kłopoty.
Podobnie jest w przypadku interwału wymiany paska rozrządu. Pod uwagę należy wziąć dwa parametry – pierwszym z nich jest przebieg. Drugim czas od ostatniej wymiany. Jeśli przekroczymy określoną liczbę kilometrów wymiana paska, jest koniecznością. Podobnie z czasem, gdyż co kilka lat lub po uzyskaniu wymaganego przebiegu wymiana paska jest wskazana.
Jednak wpływ na częstotliwość wymiany paska rozrządu mają również warunki pracy jednostki napędowej. Jeśli jest ona użytkowana głównie w mieście, rozsądne podejście sugeruje skrócenie wymiany rozrządu nawet o połowę! Podobnie sytuacja wygląda w przypadku ekstremalnego obciążenia silnika naprzykład podczas sportowej jazdy!