Opony mogą wytrzymać dłużej! Wystarczy pamiętać o tej prostej zasadzie!

Opony mogą wytrzymać dłużej! Wystarczy pamiętać o tej prostej zasadzie!

kiedy wymiana opony

Podaj dalej

Samochód wymaga inwestowania, jednak prawdopodobnie każdy kierowca chce, żeby wydane pieniądze dały długotrwałe efekty. Zdarzają się jednak sytuacje, w których sami przyspieszamy zużycie. Doskonale wiedzą o tym opony, dlatego dzisiaj kilka słów o tym, jak można wydłużyć ich sprawność.

To jak długo wytrzymają opony w naszym pojeździe, zależy od bardzo wielu czynników. Przede wszystkim styl jazdy odgrywa istotną rolę. Jeśli poruszamy się dynamicznie, ogumienie często zrywa przyczepność lub pracuje przy obciążeniach bocznych w zakrętach, zużywa się szybciej. Inaczej sytuacja wygląda, gdy stawiamy na płynną jazdę, wtedy okres zmiany ogumienia na nowe się wydłuża. Należy również pamiętać o prawidłowym ciśnieniu w oponach i o systematycznej rotacji kół.

Dlaczego opony powinny być zmieniane miejscami?

Kierowcy o mniejszej wiedzy technicznej mogą zadać pytanie: dlaczego opony powinny być zmieniane miejscami? Odpowiedź jest bardzo prosta – każda z osi inaczej zużywa ogumienie. Koła przymocowane do osi napędowej zużywają się nieco szybciej oraz w inny sposób od swoich nazwijmy to biernych odpowiedników. Również w przypadku napędu na cztery koła bardzo rzadko moment obrotowy jest przekazywany sprawiedliwie, dlatego jedna z osi jest w pewien sposób faworyzowana.

Podwyżki cen za wymianę opon w Polsce
fot. stock.adobe.com – dusanpetkovic1

Po jakim przebiegu rotować opony?

Wiemy już, że każda z osi samochodu zużywa opony w swoim czasie. W tej sytuacji kiedy wypada rotować opony? Wszystko zależy od tego, w jakim charakterze użytkujemy pojazd. Osobówka na długich dystansach i z dużym obciążeniem może mieć zmienione opony co 8000 km. Samochody z napędem na cztery koła nawet co 5000 km. Średnią przyjmuje się na poziomie 10 000 km.

Jak poprawnie rotować opony

Na koniec prawdopodobnie najważniejszy wątek, czyli jak rotować opony w samochodach z napędem na przednią, tylną i wszystkie osie. Tutaj trzeba zaznaczyć, że najtrudniej przeprowadzić tę czynność z ogumieniem kierunkowym. Wtedy wypada przekładać opony nie tylko stronami, ale również na felgach osią obrotu.

opony

Jeśli mamy tradycyjne koła z oponami w przypadku napędu na przód koła z osi napędowej przemieniamy symetrycznie, natomiast z osi ciągnącej zakładamy na przód skośnie, czyli lewe koło na prawą stronę i prawe na lewą. W przypadku samochodu z napędem na tylne koła wykonujemy zabieg w odbiciu lustrzanym w relacji do napędzanego przodu. Niestety w przypadku aut z 4×4 zaleca się rotację na skos, więc jeśli mamy opony kierunkowe wypada zmienić ich oś obrotu na felgach.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News