Olej w silniku zmienił kolor lub zapach? Konieczna może być pomoc mechanika!

Olej w samochodzie można porównać do krwiobiegu człowieka. Jeśli znajdują się w nim niepożądane substancje lub związki chemiczne nasz organizm oraz silnik działa z problemami. Dlatego wszystkie takie objawy powinny nas zaniepokoić.

Sprawdzanie oleju
Podaj dalej

Przyczyn zmiany koloru smarowania silnika jest przynajmniej kilka. Niektóre mogą być skutkiem zwykłego zużycia podzespołów silnika, inne motywy dotyczą kłopotów wywołanych przez drobne zaniedbania, które mogą mieć swoje konsekwencje w przyszłości. W każdym przypadku im szybciej zareagujemy, tym mniejsze koszty będziemy musieli ponieść.

Regularnie sprawdzaj poziom oleju w silniku!

Czasy, w których samochody pobierały dużo oleju silnikowego teoretycznie odeszły do przeszłości. Rzeczywistość wygląda nieco inaczej, ponieważ nawet współczesne pojazdy mogą wykazywać nadmierne zużywanie smarowania. Niestety kierowcy stracili nawyk regularnego poziomu oleju. Wszystko za sprawą między innymi rozwoju technologii. Po pierwsze z założenia produkujemy dużo lepiej zbudowane jednostki napędowe. Ich szczelność w połączeniu ze wskazaniami komputera pokładowego nieco osłabiają czujność.

czarny olej z silnika diesla
Freepic

Kiedy najlepiej sprawdzać poziom oleju silnikowego? Im częściej, tym lepiej, dlatego jeśli mamy nowoczesny pojazd jego poziom możemy skontrolować zdalnie. Nieco gorzej z barwą i zapachem oleju, ponieważ one również mówią sporo o kondycji silnika. W najnowocześniejszych autach brakuje popularnego bagnetu olejowego. Jednak, gdy w pojeździe mamy taki wskaźnik, warto tam zajrzeć raz w tygodniu.

Olej o zapachu paliwa lub jasnym odcieniu? To oznacza kłopoty!

Najbardziej niepokojące powinny być trzy objawy. Po pierwsze wyczuwalna woń paliwa z oleju silnikowego może oznaczać uszkodzony wtryskiwacz lub pompowtryskiwacz. Wtedy z dużym prawdopodobieństwem powinniśmy zainteresować się regeneracją lub wymianą wtrysków na nowe.

wtryskiwacze paliwa

Po drugie, jeśli olej zmienił swoją barwę z ciemniejszej na jasną, prawie na pewno należy zakładać, że do oleju przedostaje się płyn chłodniczy. Taki objaw oznacza między innymi uszkodzoną uszczelkę pod głowicą. Tutaj koszty naprawy mogą okazać się znaczne.

Nieprawidłowo wypalony filtr DPF

Zgodnie z procesem prawidłowego samooczyszczenia się filtra DPF, komputer pokładowy decyduje się na zwiększenie dawki paliwa podawanej przez wtryski, które powinno wypalić się w trakcie całego cyklu. Jednak, gdy wszystko odbywa się w nieodpowiednich warunkach, możemy spodziewać się rozpaczliwej walki komputera pokładowego o skończenie wypalania. W tej sytuacji wzrost wtryskiwanego paliwa potrwa dłużej i może ono przedostać się do oleju. A to przekłada się na wyższy poziom oleju, a także zapach paliwa.

Przeczytaj również