Dzisiaj rozwój motoryzacji zakłada istnienie systemów bezpieczeństwa oraz czujników, które muszą wszystkie parametry samochodu skrupulatnie nadzorować. Gdy dochodzi do nieprawidłowości, auto informuje kierowcę zróżnicowanymi alarmami i awaryjnymi trybami pracy. Jednak w gąszczu elektroniki, można znaleźć lukę na odpalenie samochodu na pych.
Dlaczego taki widok w przeszłości był popularny?
Co takiego zaszło w motoryzacji, że odpalenie samochodu na pych jest niepopularne, a wręcz niebezpieczne dla jednostki napędowej? Przede wszystkim rozwój technologii sprawia, że dawniej z pozoru łatwe mechaniczne czynności, dzisiaj są poddane ścisłej kontroli, ponieważ muszą one spełniać szereg określonych norm.
Odpalenie samochodu na pych w latach minionych było widywane szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy słabsza kondycja akumulatorów dawała o sobie znać. Wtedy przy pomocy członków rodziny lub sąsiadów auto odpalało przez popchnięcie. Zagrożenia związane z tym sposobem uruchamiania silnika ciągle były podobne, jednak do takich decyzji zmuszały ludzi okoliczności.
Dzisiaj odpalenie samochodu na pych to rzadkość!
Głównym powodem, dla którego odpalenie samochodu na pych dzisiaj jest bardziej obrazem z przeszłości, jest inna konstrukcja pojazdów. Ich producenci informują wprost o zakazie uruchamiania silnika w ten sposób. Poza tym wspomniane wcześniej normy emisji spalin zmuszają marki samochodowe z całego świata do przestrzegania norm. Jest to dużo łatwiejsze, gdy zamontujemy sterowaną komputerowo automatyczną skrzynię biegów. Taka przekładnia uniemożliwia rozruch na pych.
Jeśli zrobisz to źle, czekają Cię spore koszty!
Trzeba zdawać sobie sprawę, że prawidłowe uruchomienie samochodu na pych wymaga umiejętności i wyczucia. Gdy zrobimy to nieumiejętnie, możemy doprowadzić do poważnych szkód w jednostce napędowej. Zerwanie paska rozrządu lub przestawienie faz całego rozrządu to tylko niektóre konsekwencje zbyt gwałtownego puszczenia sprzęgła.
Poza tym może dojść do zderzenia zaworów z tłokami, a naprawa takiego kontaktu uszczupla nasz portfel o przynajmniej kilka tysięcy złotych. Oczywiście należy pamiętać również o tym, że zbyt szybkie puszczenie pedału sprzęgła, może uszkodzić poważnie koło dwumasowe, które znajduje się coraz częściej w silnikach benzynowych.