Obsługa auta w poprawny sposób wymaga przede wszystkich delikatnych predyspozycji oraz praktyki. Powszechność prawa jazdy jest w pewien sposób wymuszona przez słabiej rozwiniętą sieć komunikacji zbiorowej na terenie Polski. W tej sytuacji zupełnie oczywiste jest, że po drogach jeżdżą mniej i bardziej doświadczeni kierowcy. Jednym z największych wyzwań tuż obok parkowania równoległego, jest prawidłowa obsługa pedału sprzęgła.
Ostrożnie dodawaj gazu!
Jednym z największych problemów na początku nauki jazdy z manualną skrzynią biegów, jest powtarzalność płynnego ruszania. Z reguły dodajemy zbyt dużo gazu i w obawie przed zdławieniem silnika bardzo powoli puszczamy pedał sprzęgła. W rzeczywistości samochody benzynowe potrzebują niewiele gazu, żeby ruszyć z miejsca. Nieco inaczej jest z silnikami diesla, ponieważ one potrzebują ciut więcej obrotów. Gdy jedziemy autem z napędem na cztery koła w początkowym etapie nauki jazdy najlepiej w ogóle ruszać przy pomocy samego puszczania pedału sprzęgła, a dopiero po całkowitym zasklepieniu się ze sobą tarcz sprzęgła dodać gazu. Z jednego prostego powodu – większy poziom przyczepności kół do nawierzchni sprawia, że całe obciążenie związane z momentem obrotowym spocznie na tarczy sprzęgła i nie zostanie rozproszone od razu przez uślizg kół.
Puszczaj pedał sprzęgła do końca
Gdy opanujemy powtarzalne płynne ruszanie, bardzo często chcemy być przygotowani do zatrzymania i obawiamy się, że nasza stopa spocznie obok pedału sprzęgła, dlatego asekuracyjnie trzymamy na nim stopę przez cały czas. To jest bardzo duży błąd w prawidłowej obsłudze sprzęgła. Jazda w ten sposób przyspiesza zużycie między innymi docisku tarczy sprzęgła. Pedał ten należy puszczać do końca, nawet podczas poruszania się w korku. Wystarczy zostawić sobie więcej miejsca przed samochodem do tego manewru.
Unikaj dynamicznego puszczania sprzęgła
Gdy oglądamy jedną z części popularnego filmu „Szybcy i Wściekli” widzimy, jak w ujęciach z wnętrza samochodu bohaterowie dynamicznie i można powiedzieć, że brutalnie zmieniają biegi w swoich autach. W realnym świecie taka zmiana przełożeń jest możliwa, ale bardzo mocno obciąża cały układ przeniesienia napędu. Im większa płynność ruchu, koordynacja i delikatność, tym większa szansa na to, że sprzęgło w naszym samochodzie przejedzie setki tysięcy kilometrów.