Najczęstsze błędy w serwisie klimatyzacji. Mogą okazać się kosztowne

Chłodne powietrze z nawiewu w upalne dni, jest prawdziwą przyjemnością. Dlatego opłaca się dbać o układ klimatyzacji. Jednak mechanicy oraz sami kierowcy mogą popełnić błędy w serwisie klimatyzacji. Dzisiaj opisujemy najpopularniejsze z nich.

Klimatyzacja
Podaj dalej

Współcześnie obecność klimatyzacji w pojeździe jest praktycznie standardem. Jeśli jakieś auto nie ma tego wyposażenia, jesteśmy mocno zdziwieni. Okazuje się, że pomimo bardzo dużej powszechności, nadal zdarzają się błędy w jej obsłudze serwisowej. Część z niedociągnięć jest bardzo kosztowna dla kierowców.

Jak sprawdzić układ klimatyzacji?

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek pracy z układem klimatyzacji, istotne jest dokładne zdiagnozowanie stanu systemu. Niestety, wielu mechaników pomija etap rozmowy z klientem oraz szczegółowego badania wskazań manometrów, co jest fundamentalne dla zrozumienia problemu. Trudno rozpocząć jakąkolwiek naprawę, czy rutynowy serwis, bez zrobienia wstępnego rozeznania. Z góry przyjęte przez serwis założenia, na podstawie schematów, to jeden z błędów.

Pośpiech z próżnią w klimatyzacji

Bardzo ważnym etapem serwisowania jest wytworzenie próżni w systemie. Dzięki niej można usunąć wilgoć i powietrze, które mogły dostać się do układu. Praktyczne standardy mówią o minimum 25 minutach próżni, lecz nie wszyscy mechanicy przestrzegają tego czasu. To może prowadzić do skrócenia żywotności systemu oraz obniżenia jego wydajności.

Nadmierne oszczędności na podzespołach

Użycie niewłaściwego oleju lub jego niewłaściwej ilości to błędy, które mogą mieć długoterminowe konsekwencje dla pracy klimatyzacji. Każdy typ układu klimatyzacyjnego wymaga specyficznego oleju, co często jest ignorowane przez serwisantów.

klimatyzacja-przepisy-unia-europejska
fot. Skoda

Zdarza się, że pojawia się pokusa do zamiany czynników, które krążą w układzie klimatyzacji. Tutaj uczulamy na to, aby nie zamieniać czynników chłodniczych na inne niż te, dla których system został zaprojektowany. Takie działanie, często wynikające z niewiedzy lub próby oszczędności, może doprowadzić do uszkodzenia układu i nieefektywności jego działania.

W ramach oszczędzania, można spotkać się z uzupełnianiem układu klimatyzacji o czynnik. Skoro z jakiegoś powodu go ubywa, dobrze jest poznać przyczynę nieszczelności. Niestety często spotykaną praktyką jest „dobijanie” klimatyzacji, czyli uzupełnianie czynnika bez pełnej diagnostyki i serwisu. Jest to rozwiązanie doraźne, które nie rozwiązuje problemu nieszczelności i może prowadzić do dalszych problemów.

Tylko kompleksowa diagnostyka

Zacznijmy od kompleksowego sprawdzenia stanu klimatyzacji, włącznie z weryfikacją szczelności układu za pomocą azotu lub hydrogenu. Tylko taka metoda pozwoli na pełne zrozumienie stanu systemu. Poza tym należy ścisłe przestrzegać zaleceń producenta dotyczących typów i ilości oleju oraz czynnika chłodniczego. Każdy krok, od odzyskiwania czynnika, poprzez wytworzenie próżni, aż po uzupełnianie czynnika, musi być wykonany zgodnie z procedurą.

Jak często sprawdzać klimatyzację?

Regularne kontrole i konserwacja klimatyzacji są kluczowe dla utrzymania jej w dobrym stanie. Przeprowadzanie diagnostyki przynajmniej raz w roku pozwala uniknąć wielu problemów i przedłużyć życie systemu.

Dokładne zrozumienie i przestrzeganie procedur serwisowych, a także demistyfikacja błędnych przekonań, są kluczowe dla utrzymania efektywności i niezawodności klimatyzacji samochodowej. Warto inwestować czas i środki w rzetelny serwis, aby uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

Przeczytaj również