Multitronik jest lepszy niż Ci się wydaje! Trzeba umieć nim jeździć

Skrzynia biegów o nazwie Multitronik spotykana jest wyłącznie w samochodach marki Audi. Na temat jej zasad działania i co najważniejsze awaryjności powstało sporo mitów, które przeplatają się z faktami. Zatem, czy propozycja niemieckiego producenta jest aż tak zła?

automatyczna skrzynia biegów
Podaj dalej

Ta przekładnia zakończyła swoje motoryzacyjne życie w 2016 roku i można ją spotkać w modelach od A4 do A8 pod warunkiem, że mają one silnik umieszczony wzdłużnie i napęd tylko na przednią oś. W wersjach z legendarnym Quattro montowano i montuje się nadal skrzynię biegów o nazwie Tiptronik. Choć ich nazwy są do siebie podobne Multitronik różni się od Tiptronika.

Multitronik jak CVT?

W sieci można spotkać szereg opinii, że skrzynie biegów CVT należą do jednych z największych tragedii współczesnej motoryzacji, ponieważ jednostajna prędkość obrotowa silnika podczas przyspieszania wywołuje prawdziwy ból głowy. Chociaż najnowsza generacja ma symulowane biegi, nadal cieszy się nienawiścią lub miłością wśród kierowców.

najgorsze skrzynie automatyczne

 

Multitronik podobnie do CVT jest przekładnią, która radzi sobie z silnikami o średnim poziomie momentu obrotowego. Dodatkowo jak na skrzynię bezstopniową ma ona podobną charakterystykę użytkowania, co często może być powodem jej awaryjności.

Płynna jazda kluczem do sukcesu!

W Polsce Audi, podobnie do BMW przechodzi różne fazy. Od samochodów nowoczesnych i luksusowych, po nieco starsze, ale nadal drogie po bardzo zużyte i ciągle lubiane przez młodzież egzemplarze. Relatywnie długa żywotność tych samochodów w połączeniu z dynamicznym stylem jazdy kierowców Audi młodszego i starszego pokolenia sprawiają, że Multitronik sobie po prostu niezbyt dobrze z tym radzi i zaczyna być awaryjny.

auto po tuningu audi a4 b6
foto M.Hajduk

Jazda z produktem Audi wymaga pewnego przyzwyczajenia, ponieważ podobnie do CVT kluczowa jest płynność. Jeśli zależy nam na częstych zrywach spod świateł i agresywnym stylu jazdy to Multitronik zdecydowanie jest złym wyborem. Jej głównym celem podczas projektowania było zapewnienie maksymalnego komfortu, gdzie zmiana biegów to nieobecna czynność, która nie przeszkadza w pokonywaniu następnych setek kilometrów.

Serwisowanie zdecydowanie ułatwia zadanie

Trudno wskazać produkt o skomplikowanej budowie, który bez regularnego serwisowania i właściwej obsługi będzie trwały. Podobnie jest z Multitronikiem. Jego największym wrogiem, może być w zasadzie właściciel samochodu. Dlatego jeśli narzekamy i czytamy złe opinie o tej przekładni, prawdopodobnie była ona źle serwisowana i użytkowana.

Przeczytaj również