Masz w swoim aucie filtr DPF? Musisz mieć w silniku odpowiedni olej!

Masz w swoim aucie filtr DPF? Musisz mieć w silniku odpowiedni olej!

diesel-dpf

Podaj dalej

Współczesna motoryzacja przyzwyczaiła nas do tego, że w imię ekonomii, a także ekologii kierowcy otrzymują więcej systemów bezpieczeństwa i sensorów. W aucie standardem są również filtry DPF dla silnika diesla i GPF dla benzyny. Ich obecność wymusza stosowanie określonego oleju silnikowego.

Zadanie filtra DPF polega w głównej mierze na wyłapywaniu sadzy, czyli tak zwanych cząstek stałych. Filtr ma strukturę, która przypomina budową plaster miodu. Gdy mamy zbyt mało okazji do samooczyszczenia się DPF-a z czasem dochodzi do jego zatkania. Co ciekawe na żywotność tego elementu układu wydechowego ma wpływ również charakterystyka oleju. W związku z tym, jeśli chcemy cieszyć się długotrwałą eksploatacją silnika diesla bez większych problemów, warto zwrócić uwagę na smarowanie silnika.

Wypalanie w aucie filtra DPF – paradoks ekologii

Sadza emitowana przez silnik diesla zanieczyszcza powietrze i może mieć negatywny wpływ na zdrowie, dlatego w imię ekologii, a także zdrowia w autach pojawiły się filtry DPF. Do ich wypalenia potrzebujemy określonych warunków, przede wszystkim właściwej temperatury spalin. Najlepiej, żeby samooczyszczenie się DPF-a nastąpiło podczas jazdy w trasie, gdy obciążenie jednostki napędowej jest większe. Niestety część silników wysokoprężnych używanych w mieście nie może osiągnąć optymalnych warunków potrzebnych do wypalenia filtra. W związku z tym konieczne jest mechaniczne lub manualne usunięcie zatorów z filtra, a więc gazowanie na postoju.

podwyższony poziom oleju a dpf
Adobe iStock

Oleje niskopopiołowe ratunkiem dla DPF-a?

Producenci smarowania do jednostek napędowych doskonale znają ten problem, dlatego pojawiła się odpowiednia reakcja. Do dyspozycji kierowców są oleje niskopopiołowe, które określa się wspólną nazwą: Low SAPS. Mają one nieco inny skład chemiczny, głównie pod kątem dodatków uszlachetniających. Znajdziemy w nich zdecydowanie mniej wapnia, siarki, fosforu i cynku.

Oleje Low Saps są podzielone na klasy. ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodowych) podzieliło je na 5 grup: od ACEA C1 do C5. Każda z nich oznacza różnicę w ilości tych szkodliwych związków, jak również wpływ oleju na zużycie paliwa. Jaka klasa oleju nadaje się do konkretnego samochodu, wie producent smarowania i konstruktor silnika. Warto ze sobą porównać te dwie informacje i wybrać mądrze.

olej w silniku
Freepik

 

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News