Obecnie silniki pracują w wysokich temperaturach i wysokich ciśnieniach roboczych. Sprzyja to utlenianiu oleju i negatywnie wpływa na strukturę molekularną, co prowadzi do wzrostu oporu, zanieczyszczeń i osadów w silniku. Czynnikiem intensyfikującym te zjawiska może być (zwłaszcza niefabryczna) instalacja gazowa. Gaz ma nieco inne właściwości niż benzyna, więc czy do silników wyposażonych w LPG musimy używać specjalnych olejów?
Jak działają instalacje gazowe V generacji?
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat instalacje LPG, podobnie jak same silniki, dokonały ogromnego skoku technologicznego. Instalacje V generacji pozwalają na wtrysk gazu w fazie ciekłej do kolektora dolotowego, co powoduje konieczność przewiercenia kolektora i zamontowania w nim wtryskiwaczy gazowych. Jeden komputer odpowiada za sterowanie wtryskiem gazu, drugi steruje wtryskiem benzyny. Instalacje gazowe są bardziej „zintegrowane” z silnikiem i jego standardowym sposobem zasilania. W prawidłowo zainstalowanym i wyregulowanym systemie tego typu nie dochodzi do utraty mocy ani wzrostu zużycia paliwa.
Gaz potrzebuje więcej powietrza do spalania – dla benzyny to ok. 14,9 kg powietrza na 1 litr paliwa, w przypadku LPG jest to ok. 15,7 kg. Poza tym gaz spala się wolniej niż benzyna. Wyższa temperatura w komorze spalania (i przez dłuższy czas) prowadzi do podwyższenia temperatury całego silnika, co bezpośrednio wpływa na trwałość układu cylindrowo-tłokowego. Z powodu wysokich temperatur na denkach tłoków mogą tworzyć się osady, które utrudniają przenoszenie ciepła, a tłok może się przegrzać i pęknąć – narażone są na to szczególnie silniki diesla, ale nie tylko.
Samochód z instalacją LPG powinien jeździć na oleju…?
W dzisiejszych silnikach najczęściej używamy tylko olejów syntetycznych lub półsyntetycznych. Jeżeli jest to oryginalny olej wysokiej jakości, spełniający zalecaną przez producenta klasę jakościową i lepkościową, to ze względu na instalację LPG nie ma potrzeby wymiany takiego oleju na jakiś specjalny. Warto jednak zwrócić uwagę, na częstszą wymianę oleju. Ze względu na swoje właściwości fizyko-chemiczne (np. zawartość siarki) gaz przyspiesza zakwaszanie i utlenianie oleju, co wpływa na jego lepkość i zdolność pochłaniania zanieczyszczeń. Zjawiska te nie są korzystne z punktu widzenia naszego silnika, w związku z tym lepiej przyspieszyć wymianę oleju o jakieś 30%.