Klucz dynamometryczny - dlaczego musisz go mieć w swoich narzędziach?

Istnieje zakres narzędzi, które wypada mieć w swojej skrzynce lub na półce, jeśli lubimy majsterkować. Klucz dynamometryczny jest obecnie obowiązkiem każdego domorosłego i profesjonalnego mechanika.

Klucz dynamometryczny – dlaczego musisz go mieć w swoich narzędziach?
Podaj dalej

Czasy, w których w domowej skrzynce z narzędziami wystarczał klucz płaski i grzechotka są przeszłością. Dzisiaj ze względu na zupełnie inną precyzję budowy samochodów oraz stosowanych do tego materiałów, coraz mniej rzeczy możemy robić na tak zwane wyczucie. Klucz dynamometryczny jest konieczny, jeśli chcemy, aby ważne dla funkcjonowania pojazdu elementy były przymocowane idealnie.

Najpopularniejsze rodzaje kluczy dynamometrycznych

W profesjonalnych sklepach z narzędziami, a także w Internecie znajdziemy szereg kluczy dynamometrycznych. Różnią się one od siebie ceną, precyzją wykonania, kształtem i co za tym idzie przeznaczeniem. Częściowo możemy podzielić je na te dla amatorów i profesjonalistów. W skrócie klucz dynamometryczny może mieć różne nazwy:

  • klucz dynamometryczny wyzwalany – prawdopodobnie jeden z najpopularniejszych rodzajów narzędzi. Zawiera w sobie specjalny mechanizm, który po ustawieniu określonej wartości Nm informuje o uzyskaniu odpowiedniej siły charakterystycznym kliknięciem;
  • klucz dynamometryczny wskazówkowy – zgodnie z nazwą bardzo proste w budowie narzędzie, ma zegar wskazówkowy, który pokazuje użytkownikowi, jaką obecnie siłę wygenerował;
  • elektroniczny klucz dynamometryczny – propozycja głównie dla profesjonalistów, ponieważ jego budowa, precyzja działania i cena sprawiają, że dość trudno jest wykorzystać jego potencjał w domowym garażu.

Dlaczego klucz dynamometryczny jest potrzebny?

Zgodnie z tym, o czym wspomnieliśmy powyżej współczesne samochody, są zupełnie innymi maszynami od tych, które spotykaliśmy na drogach kilkanaście lat temu. Nowożytny pojazd jest zdecydowanie bardziej wrażliwy na wszelkiego rodzaju nieprecyzyjne działanie. Głównie z powodu stosowania materiałów w postaci aluminium, które jest miękkim surowcem. Spotykane najczęściej w konstrukcji silnika rozwiązania wymagają skrupulatności, ponieważ każda zbyt duża dowolność może uszkodzić między innymi śruby.

Wulkanizacja
Fot. pixabay.com

Również alufelgi i stosowane do nich nakrętki powinny być dokręcone z określoną przez producenta samochodu siłą. Dlatego w profesjonalnym serwisie wulkanizacyjnym spotkamy pracowników z kluczem dynamometrycznym, który najczęściej jest modelem wyzwalanym i gdzieś „klika” sobie w tle.

Przeczytaj również