Szybko zachodzące słońce sprawia, że niemal każdy kierowca jakiś fragment trasy podczas jesieni pokonuje w bardzo dużej ciemności. Na szczęście światła ulicznych latarni oraz reflektory pojazdu są naszymi sojusznikami. Poza nimi możemy mieć zdecydowanie więcej dobrych kart po naszej stronie, jeśli wybieramy się w dalszą podróż.
Jazda w nocy wymaga odpoczynku!
Do jazdy w nocy trzeba się odpowiednio przygotować. Optymalny jest sen poprzedzający aktywność po zmroku, wtedy mamy energię do działania i nasze oczy są w zdecydowanie lepszej kondycji. Dodatkowo po zmroku powinniśmy robić zdecydowanie częstsze przerwy na krótki spacer poza kabiną auta. Chłodniejsze powietrze nocami może działać również orzeźwiająco. Warto również pamiętać o temperaturze w samochodzie. Im jest cieplej, tym bardziej zachęca ona nasz organizm do snu. Dlatego chłodniejsza atmosfera poprawia koncentrację.
Jedź wolniej i bliżej środka jezdni
Ze względu na to, że w nocy widać zdecydowanie mniej, dobrym pomysłem jest jazda nieco wolniej, ponieważ dajemy sobie szansę na reakcję. Ciekawym trikiem, gdy jedziemy samotnie po drodze, jest skierowanie auta bardziej w stronę środkowej linii. Ma to sens szczególnie w leśnych partiach naszej trasy, ponieważ oddala nasz pojazd od pobocza. Z jednej strony unikamy wjazdu w niewidoczne dziury w jezdni. Z drugiej strony robimy sobie przestrzeń na zauważenie zwierząt, które stoją przy drodze.
Pomyśl o innych użytkownikach drogi
Ze względu na to, że reflektory w samochodach świecą coraz lepszym światłem, dobrym nawykiem jest pamiętanie o innych użytkownikach drogi. Gdy mijamy pieszych poza miastem, warto wyłączyć światła drogowe, aby ich nie oślepiać. Podobnie jest z innymi kierowcami, włączajmy światła mijania z pewnym wyprzedzeniem. A skoro już o wyprzedzaniu mowa, to podczas manewru wyprzedzania obowiązują dwie zasady: pierwsza, gdy okoliczności na to pozwalają, osoba wyprzedzająca po zrównaniu się z pojazdem wyprzedzanym włącza światła drogowe. Z kolei pojazd wyprzedzany jeśli z przeciwka nic nie jedzie, ma włączone światła drogowe do momentu zrównania się aut i włączenia świateł tzw. długich przez drugie auto.