Olej w silniku pełni kilka podstawowych funkcji. Po pierwsze dba o to, żeby jednostka napędowa mogła pracować w sposób prawidłowy. Minimalizuje on tarcie pomiędzy podzespołami silnika, przez tworzenie cienkiej warstwy oleju. Dodatkowo obecność smarowania w silniku ogranicza powstawanie korozji wewnątrz motoru, a także wspomaga ono odprowadzanie ciepła. Jeśli źle wybierzemy olej silnikowy, narażamy się na przyspieszone zużycie części, zwiększone spalanie paliwa i gorsze osiągi.
Rygorystyczne normy emisji spalin utrudniają zadanie
Najnowsze jednostki napędowe są dla konstruktorów prawdziwym sprawdzianem kompetencji. Wyśrubowane do granic możliwości normy czystości spalin w połączeniu z oczekiwaniami klientów sprawiają, że nowoczesny silnik boryka się z szeregiem problemów. Zaawansowane systemy wychwytywania sadzy w silniku, szukanie właściwego stopnia sprężania oraz poszukiwanie różnych sposobów na dawkowanie paliwa. Trudne do wyeliminowania jest również zjawisko określane, jako LSPI, czyli przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych silnika. W walce z tymi wyzwaniami pomaga właściwie dobrany olej silnikowy.
Jak prawidłowo dobrać olej?
Gdy nasza wiedza na temat olejów silnikowych jest na bardzo podstawowym poziomie, kierujemy się przede wszystkim opinią innych kierowców, marką i klasą lepkości. Są to ważne parametry, na które z pewnością warto zwracać uwagę. Kluczowa w całej układance jest również prawidłowa homologacja. Informacje na temat dopuszczonych do użytku homologacji oleju znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu oraz na opakowaniu oleju silnikowego. Jeśli są one zgodne ze sobą, możemy bezpiecznie stosować je w swoim silniku.