Najważniejsze zagadnienia dotyczą oczywiście tego, jaką przyczepę można legalnie holować tylko z prawem jazdy kategorii B. Kiedy niezbędne jest wyrobienie dodatkowych uprawnień do korzystania z cięższych przyczep oraz co znaczą niektóre kody. To wszystko w teorii jest na kursie na prawo jazdy, jednak nieużywana wiedza zanika, dlatego czas na drobną powtórkę.
Na co pozwala mi kategoria B?
Prawo jazdy B pozwala na holowanie pojazdem o DMC nieprzekraczającej 3.5 t (z wyjątkiem autobusu i motocykla) przyczepy lekkiej (do 750 kg). Możliwe jest także holowanie innej przyczepy pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Jeśli w takim wypadku będzie to przyczepa inna niż lekka (ponad 750 kg) niezbędne są dodatkowe kwalifikacje, np. dodatkowy wpis w prawie jazdy, tzw. kod 96.
Prawo jazdy B+E i C+E – większe możliwości dla kierowcy
Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5t (więc tak jak B), ale pozwala ciągnąć przyczepy o DMC nie przekraczającej 3,5t. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t (czyli dwukrotnie więcej niż na kategorię B). Gdy mamy uprawnienia C+E w zasadzie możemy zapomnieć o wszelkich problemach związanych z holowaniem przyczepy. Jedyne czego musimy w tym czasie pilnować to: zgodność z DMC pojazdu oraz w przypadku zestawu jeden pojazd + jedna przyczepa obowiązuje nas maksymalna długość zestawu na poziomie 18,75 m.
Wytrzymałość haka holowniczego
Bardzo ważne są również parametry haków holowniczych. Maksymalny uciąg każdego modelu haka dostępnego na rynku wygląda nieco inaczej, w związku z tym bardzo ważna jest znajomość jego konstrukcyjnych ograniczeń. Najczęściej dysponują one sporym zapasem wytrzymałościowym, jednak są od tej reguły wyjątki. Jeśli kupiliśmy używany samochód, można skonsultować się z profesjonalnym diagnostą lub producentem haka.