Jak poprawnie holować przyczepę? Prosty plan na holowanie

Jak poprawnie holować przyczepę? Prosty plan na holowanie

Ile można jechać z przyczepą na autostradzie?

Podaj dalej

Przyczepa jest pojazdem, którego używamy codziennie albo wcale, dlatego przypomnienie sobie kilku zasad, jak poprawnie holować przyczepę z pewnością się przyda. Kilka faktów z punktu widzenia prawa o ruchu drogowym, które warto sobie przypomnieć.

Najważniejsze zagadnienia dotyczą oczywiście tego, jaką przyczepę można legalnie holować tylko z prawem jazdy kategorii B. Kiedy niezbędne jest wyrobienie dodatkowych uprawnień do korzystania z cięższych przyczep oraz co znaczą niektóre kody. To wszystko w teorii jest na kursie na prawo jazdy, jednak  nieużywana wiedza zanika, dlatego czas na drobną powtórkę.

Na co pozwala mi kategoria B?

Prawo jazdy B pozwala na holowanie pojazdem o DMC nieprzekraczającej 3.5 t (z wyjątkiem autobusu i motocykla) przyczepy lekkiej (do 750 kg). Możliwe jest także holowanie innej przyczepy pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Jeśli w takim wypadku będzie to przyczepa inna niż lekka (ponad 750 kg) niezbędne są dodatkowe kwalifikacje, np. dodatkowy wpis w prawie jazdy, tzw. kod 96.

Prawo jazdy B+E i C+E – większe możliwości dla kierowcy

Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5t (więc tak jak B), ale pozwala ciągnąć przyczepy o DMC nie przekraczającej 3,5t. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t (czyli dwukrotnie więcej niż na kategorię B). Gdy mamy uprawnienia C+E w zasadzie możemy zapomnieć o wszelkich problemach związanych z holowaniem przyczepy. Jedyne czego musimy w tym czasie pilnować to: zgodność z DMC pojazdu oraz w przypadku zestawu jeden pojazd + jedna przyczepa obowiązuje nas maksymalna długość zestawu na poziomie 18,75 m.

prawo jazdy wymiana

Wytrzymałość haka holowniczego

Bardzo ważne są również parametry haków holowniczych. Maksymalny uciąg każdego modelu haka dostępnego na rynku wygląda nieco inaczej, w związku z tym bardzo ważna jest znajomość jego konstrukcyjnych ograniczeń. Najczęściej dysponują one sporym zapasem wytrzymałościowym, jednak są od tej reguły wyjątki. Jeśli kupiliśmy używany samochód, można skonsultować się z profesjonalnym diagnostą lub producentem haka.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News