Na początek warto przypomnieć, że kierowca z uprawnieniami kategorii B, może ciągnąć przyczepę lekką o masie do 750 kg, dlatego większość przyczepek z wypożyczalni spełnia określone przepisami kryteria. Jednak samo podłączenie złącza do gniazda oraz złączenie zaczepu z hakiem holowniczym czasami sprawia drobne problemy.
Siedem pinów – najpopularniejsza konfiguracja
W poszukiwaniu przyczepy do swojego samochodu musimy zwrócić uwagę na liczbę pinów. Eksperci Steinhof przypominają, że najpopularniejsze są gniazda i złącza wyposażone w „siódemkę”. Odpowiada ona między innymi za światła pozycyjne, światła stopu, kierunkowskazy i oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Takie podstawowe złącza powinny w teorii wystarczyć do bezpiecznego poruszania się po drodze. Jednak do dyspozycji na rynku znajdziemy również 13 -pinowe złącza.
Ich funkcjonalność jest rozbudowana w porównaniu do siedmiu pinów. Dodatkowo znajdziemy między innymi: stałe zasilanie naczepy po przekręceniu kluczyka, czy prąd do światła cofania. Jest to konfiguracja przeznaczona przede wszystkim do cięższych przyczep, które tworzą razem z pojazdem większy zestaw.
Jak podłączyć przyczepkę do haka holowniczego?
Samo podłączanie przyczepki jest stosunkowo łatwym manewrem, jednak trzeba pamiętać o kilku czynnościach. Najlepiej podjeżdżać pod nią przy asyście drugiej osoby, która pomoże nam nakierować hak holowniczy pod zaczep. Jeśli nie mamy takiej możliwości, możemy co jakiś czas wychodzić z auta, żeby upewnić się, że jedziemy we właściwą stronę.
Następnie trzeba sprawdzić, czy gniazdo i złącze są ze sobą kompatybilne. Jeśli tak jest, możemy przystąpić do zwolnienia hamulca zabezpieczającego przyczepę i podprowadzić ją pod hak holowniczy. Teraz opuszczamy kółko przyczepy, aby osadzić zaczep na haku holowniczym. Charakterystyczne kliknięcie świadczy o prawidłowym zamontowaniu. Dalej trzeba zaczepić linkę zabezpieczającą o hak holowniczy i podłączyć złącze do gniazdka.
Pamiętaj o sprawdzeniu świateł i podniesieniu koła manewrowego!
Ostatni etap podłączania przyczepki do haka holowniczego to wsadzenie złącza do gniazdka. W niektórych jego wersjach konieczne jest przekręcenie wtyczki w prawo do jej zabezpieczenia. Teraz wystarczy wejść do samochodu i włączyć światła pozycyjne, kierunkowskazy, awaryjne, a także światła stopu, aby ocenić czy wszystko działa poprawnie. Pamiętaj, że 13-pinowe złącza mają w swoim zestawie również światło wsteczne. Na koniec wystarczy podnieść koło manewrowe maksymalnie w górę i zabezpieczyć je przed opadaniem.