W Polsce klimat pozwala na jazdę motocyklem jedynie przez kilka miesięcy w roku. Dlatego w większości przypadków zakup ścigacza, motocykla turystycznego lub cafe race’a należy traktować przede wszystkim jako przygodę. Aby jednoślad generował możliwie najmniej kosztów podczas eksploatacji, eksperci stworzyli podstawową listę rzeczy, na jakie warto zwrócić uwagę.
Zwróć uwagę na historię motocykla
Przy zakupie motocykla należy postępować bardzo podobnie do wyboru auta. Jednoślad powinien być prawidłowo serwisowany, dlatego historia napraw i modyfikacji, przedstawiona w postaci zdjęć, paragonów oraz faktur za części, jest bardzo dobrym prognostykiem. Dobrze jest przeglądać tylko te ogłoszenia, które mają jawny numer VIN. W ten sposób jeszcze przed kontaktem ze sprzedającym możemy zweryfikować przeszłość jednośladu. Motocykle też mają wypadki, korygowany przebieg i są składane tylko do sprzedaży po poważnych kolizjach. W związku z tym dobrze jest zachować w całym procesie chłodną głowę.
Jak kupić swój wymarzony jednoślad?
Gdy po weryfikacji historii pojazdu udajemy się na spotkanie ze sprzedawcą, dalej opłaca się zachować czujność. Efekt pierwszego wrażenia może osłabić logikę, ponieważ w grę zaczynają wchodzić emocje. Mimo wszystko zalecamy zwrócić uwagę na elementy wyposażenia motocykla. Plastikowe owiewki, lusterka, kierunkowskazy i podstopnice powinny być w bardzo dobrym stanie bez pęknięć, otarć i innych uszkodzeń. Wszelkiego rodzaju zarysowania mogą świadczyć o kolizji.
Ze względu na to, że motocykl zbudowano w taki sposób, że spora ilość podzespołów jest łatwo dostępna, rekomendujemy przyjrzenie się temu, jak wygląda silnik. Czy jest suchy, bez wycieków płynów eksploatacyjnych. Mądrze jest również sprawdzić stan techniczny łańcucha, amortyzatorów i hamulców.
Pierwsze odpalenie i jazda próbna
Najlepiej jest uruchamiać motocykl na zimnym silniku. Łatwe odpalenie i równa praca jednostki napędowej, są dobrym prognostykiem. W dalszej kolejności warto potwierdzić u sprzedawcy, że jednoślad ma ważne ubezpieczenie OC, a także przegląd. Wtedy możemy bezpiecznie odbyć jazdę próbną. Podczas przejażdżki dobrze jest zwrócić uwagę na to, jak pracują sprzęgło i skrzynia biegów. Czy biegi wchodzą płynnie, bez szarpnięć i stuków. Ważne jest również to, jak motocykl się prowadzi. Powinien on jechać samodzielnie w jednej linii, bez wibracji przy rozpędzaniu i hamowaniu. Na koniec zalecamy szczególną ostrożność, ponieważ trzeba przyzwyczaić się do nowej maszyny i wtedy bardzo łatwo o wywrotkę.
źródło: carVertical