Kierowcy mają swoje nawyki, które bywają szkodliwe dla mechanizmów samochodu. Czasami nasze błędne przekonanie sprawia, że popełniamy drobne błędy, chociaż mamy dobre intencje. Dzieje się również tak, że nie mamy pewnej świadomości, jak pewne rzeczy działają, w związku z tym robimy im przysłowiową krzywdę.
Zostaw samochód w pozycji „D”, gdy stoisz na światłach
Zdarza się tak, że gdy stoimy na światłach za samochodem, widzimy, że przez ułamek sekundy zapalają się światła biegu wstecznego i później gaśnie światło stopu. W tej sytuacji najprawdopodobniej kierowca w oczekiwaniu na zielone światło zmienił położenie dźwigni zmiany biegów z pozycji „D” na „P”, aby odłożyć nogę z pedału hamulca. Jest to błąd, ponieważ przyspieszamy zużywanie się mechanizmu odpowiedzialnego za zmianę biegów. Automatyczna przekładnia jest tak zbudowana, aby doskonale radzić sobie z długotrwałym utrzymywaniem mechanizmu przygotowanego do jazdy.
Zmieniaj kierunek jazdy po całkowitym zatrzymaniu pojazdu
Bardzo częsty błąd u sporej grupy kierowców, którzy mają pewne nawyki z manualnej skrzyni biegów. Gdy cofamy pojazdem z automatyczną skrzynią biegów, najpierw zatrzymujemy się, dopiero przełączamy na „D”, „N” lub „P”. Każdy manewr i zmiana kierunku lub ogólnie przełożenia w automatycznej skrzyni biegów z wyjątkiem rozpędzania się lub redukowania biegów przez skrzynię, musi łączyć się z zatrzymaniem. To wydłuża sprawność całego układu.
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? Pamiętaj o smarowaniu!
Na koniec bardzo ważna kwestia związana z olejem w skrzyni biegów. Łączy się ona również pośrednio ze smarowaniem w manualnej przekładni. Powinniśmy dać sobie czas na osiągnięcie temperatury roboczej przez olej. Wcześniej dynamiczna jazda i nagłe zmiany kierunków mogą skończyć się awarią. Do tego regularne sprawdzanie poziomu oleju w skrzyni biegów oraz jego wymiana zgodnie z interwałami zalecanymi przez ekspertów.