Hybrydy i elektryki już mają takie możliwości, ale...

Hybrydy i samochody elektryczne są popularne na europejskich drogach. Zmieniają się napędy, jednak przyzwyczajenia kierowców pozostają. Czy można z powodzeniem ciągnąć przyczepę lub  zamontować bagażnik rowerowy do takiego pojazdu?

hybrydy-na-zlom
Podaj dalej

Możliwość pojawienia się Stref Czystego Transportu w Polsce, a także zmiany w ofercie samochodów nowych i używanych stopniowo wymuszają na kierowcach przesiadkę do miękkich hybryd lub standardowych pojazdów hybrydowych. W tej sytuacji pojawia się pytanie, czy auta z bateriami na pokładzie nadają się do aktywności w postaci holowania przyczepy?

Hybrydy na rynku i ich możliwości holowania

Rynek samochodów hybrydowych przeżywa prawdziwy renesans, a ich możliwości holownicze są coraz bardziej imponujące. Producenci samochodów hybrydowych, tacy jak Ford, Honda, Hyundai, czy Toyota, inwestują w rozwój technologii, która pozwala na zwiększenie zdolności do holowania ciężarów. Modele takie jak Ford Kuga Hybrid czy Toyota RAV4 oferują przyzwoite możliwości holowania, dorównując tradycyjnym samochodom z napędem spalinowym. Warto jednak zwrócić uwagę, że zdolność do holowania zależy od specyfikacji pojazdu i zaleca się konsultację z ekspertami przed dokonaniem zakupu auta.

Elektryczne pojazdy i ich rola w holowaniu

Samochody elektryczne, choć początkowo nie były projektowane z myślą o holowaniu, teraz przełamują te bariery. Modele takie jak Audi e-Tron, BMW iX3, Tesla Model X, czy Volvo XC40 Recharge Pure Electric, wykazują znaczącą zdolność do holowania ciężkich przyczep. To znak, że producenci samochodów elektrycznych coraz poważniej podchodzą do potrzeb użytkowników, którzy wymagają od swoich pojazdów większej wszechstronności. Jednakże holowanie cięższych ładunków wymaga odpowiedniego przygotowania i świadomości ograniczeń, zwłaszcza w kontekście całkowitej masy zestawu. Inną przeszkodą jest oczywiście zasięg na jednym ładowaniu.

Volvo EX30
fot. Volvo

W samochodach spalinowych większe obciążenie oznacza wyższe zapotrzebowanie na paliwo. Jednak odzyskanie pełnego zasięgu trwa chwilę i dalej możemy kontynuować podróż. W przypadku pojazdów elektrycznych zużycie energii przy holowaniu przyczepy z pewnością rośnie do bardzo dużych poziomów. Ponowne ładowanie wymaga przynajmniej kilkudziesięciu minut, przez co mobilność z zestawem pojazdów – elektryk i przyczepa, jest zdecydowanie mniejsza.

Bagażnik rowerowy jako alternatywa

Dla kierowców, którzy nie potrzebują holować ciężkich przyczep, ale chcą zabrać ze sobą rowery, bagażnik rowerowy montowany na haku holowniczym jest idealnym rozwiązaniem. Platformy rowerowe, pozwalają na bezpieczny transport rowerów, jednocześnie zmniejszając opory powietrza i zużycie energii, co jest szczególnie ważne w pojazdach elektrycznych. Jest to rozwiązanie przyjazne dla środowiska, a jednocześnie umożliwia aktywny tryb życia.

Są nowe możliwości, ale…

Rozwój technologii w samochodach hybrydowych i elektrycznych otwiera nowe możliwości w zakresie holowania. Staje się to coraz bardziej dostępną opcją dla kierowców, którzy szukają ekologicznych, a jednocześnie funkcjonalnych pojazdów. Warto jednak dokładnie sprawdzać specyfikacje interesujących nas modeli oraz konsultować się z ekspertami, aby upewnić się, że wybrany pojazd spełnia nasze oczekiwania.

Corolla / Fot. Toyota

Aktualnie użytkowanie samochodu elektrycznego lub hybrydowego wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Oczywiście w sytuacji, gdy często musimy holować przyczepy, wybór takie napędu dla naszego auta jest problematyczny. Jednak przy okazjonalnych wyjazdach na weekend poza miasto lub dalsze wakacje, może już pokusić się o taki kompromis.

źródło: Steinhof

Przeczytaj również