Głośny wydech kojarzy się z motorsportem, a także modyfikacjami mechanicznymi pojazdów, które spotykamy regularnie na ulicach. Czasami poza zwiększoną ilością decybeli podczas jazdy niewiele się zmienia. Takie auto ma dalej podstawowe osiągi i jedynym skutkiem jest irytacja sąsiadów. Jednak mocniej słyszalna praca wydechu może być też przyczyną usterki.
Do czego służy układ wydechowy?
Układ wydechowy w samochodzie pełni istotną rolę. Współczesne projekty karoserii chcą ukryć obecność końcówek układu wydechowego. Pojawiają się one w formie plastikowych nakładek. Projektanci też decydują się zamknąć tylny zderzak bez miejsca na końcówkę układu wydechowego. Jednak czy w związku z tym na przestrzeni lat zmieniła się rola układu wydechowego?
Od chwili powstania rola układu wydechowego jest bardzo podobna. Ma on wyprowadzać spaliny powstałe w trakcie pracy jednostki napędowej w bezpieczny sposób poza obszar kabiny. Skład chemiczny spalin potrafi być bardzo szkodliwy dla zdrowia, a w dużym stężeniu śmiertelny. W związku z tym nowoczesne układy wydechowe mają szereg filtrów, które pomagają usuwać potencjalnie trujące substancje, zanim trafią one do atmosfery. Na koniec trzeba zdawać sobie sprawę, że dobrze zaprojektowany układ wydechowy ogranicza hałas powstały w trakcie pracy silnika.
Głośny wydech – co jest przyczyną?
Gdy po uruchomieniu silnika do naszych uszu dociera metaliczny dźwięk lub coś w rodzaju dudnienia, bardzo możliwe, że tak właśnie brzmi głośny wydech. Popularną usterką są problemy z kryzą wydechu.
Jednym z głównych symptomów uszkodzenia kryzy wydechu jest zwiększona głośność pracy silnika naszego pojazdu. Awarie kryzy mogą prowadzić do tworzenia się małych lub dużych nieszczelności w systemie wydechowym, co bezpośrednio wpływa na hałaśliwość wydechu. Gdy nieszczelność występuje bliżej kolektora wydechowego, dźwięk staje się niższy i bardziej wyraźny.
W pewnych sytuacjach, uszkodzenie flanszy może manifestować się poprzez charakterystyczny, metaliczny dźwięk dzwonienia, który jest szczególnie słyszalny przy niskich obrotach. To może sygnalizować, że zamontowany element jest poluzowany i nie spełnia już swoich funkcji. Kryza wydechowa to kluczowy komponent całego układu wydechowego. Zignorowanie problemów z tym elementem może prowadzić do rozszczelnienia całego wydechu, co z kolei negatywnie wpływa na komfort jazdy.
Jak naprawić głośny wydech?
Głośna praca układu wydechowego jest uciążliwa, dlatego zupełnie naturalne jest to, że chcemy to naprawić. W większości przypadków bardzo trudno usunąć awarię samodzielnie bez kilku podstawowych narzędzi warsztatowych. Z pewnością przyda się nam kanał lub podnośnik, żeby ocenić od spodu skalę zniszczeń. Do tego w zależności, jak dużo elementów układu wydechowego potrzebuje zmiany, musimy zdemontować tłumik środkowy lub końcowy. Są to dosyć ciężkie podzespoły, w związku z tym przyda się pomoc drugiej osoby.
Najłatwiej jest umówić się na wizytę u mechanika, żeby w profesjonalnych warunkach usunął on problem głośnego wydechu. Takie awarie zdarzają się w większości przypadków z powodów czysto eksploatacyjnych, gdzie każda z części zużywa się, utlenia i nawet w skrajnych przypadkach odpada.