Obecnie można powiedzieć jedno, niemal wszystko w silnikach diesla działa sprawnie, tylko nie filtr cząstek stałych. Często na forach internetowych, a także na grupach sympatyków danej marki samochodu, można spotkać się z kłopotami, których dostarcza DPF lub FAP. Wielu z nich można uniknąć, część nadaje się do usunięcia samodzielnie i o tym dzisiaj kilka słów.
Zapchany filtr DPF – jakie są objawy?
Krótkie przypomnienie tego, jak filtr DPF może dać o sobie znać, że już ma lekko dość i jest zbyt mocno przepełniony sadzą. Najłatwiejsze rozwiązanie to oczywiście odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej. Zapala się ona w momencie, w którym konieczny jest proces wypalania filtra. Drugim objawem, jest wyraźny spadek mocy silnika, który może przejść nawet w pojawienie się trybu awaryjnego. Częściowo jeśli pojawią się problemy z filtracją cząstek stałych, czasami dochodzi do zwiększonego dymienia z rury wydechowej.
Przyczyny zapychania się filtra DPF / FAP?
Tutaj warto wspomnieć, że filtry dzielimy na mokre FAP i suche, czyli DPF, jednak przyczyny zapychania się tego podzespołu są bardzo zbliżone. Oczywiste jest to, że każdy filtr ma swoją określoną pojemność, która z czasem jest ograniczona do minimum. Podczas wypalania się sadzy nigdy nie następuje to w stu procentach. Struktura plastra miodu powoli zatyka się, aż cały element jest niedrożny.
Ze względu na to, że spaliny muszą osiągnąć temperaturę około 600 stopni Celsjusza, potrzeba zakresu obrotów silnika mniej więcej na poziomie 2500. Takie wartości silnik wysokoprężny osiąga najczęściej poza miastem. Jeśli jeździmy zbyt długo w mieście, problem z samooczyszczeniem się filtra DPF narasta.
Innym czynnikiem, który może prowadzić do zatykania się filtra DPF są niesprawne świece żarowe lub uszkodzony przepływomierz powietrza. Warto również zwrócić uwagę na rodzaj oleju stosowany w silniku. Najlepiej wybierać produkty niskopyłowe, tak zwane low saps.
Jak samodzielnie czyścić filtr cząstek stałych?
Po raz kolejny w motoryzacji polecamy zastosować powiedzenie: lepiej zapobiegać, niż leczyć. W związku z tym przynajmniej raz w tygodniu stosujmy jazdę na wyższych obrotach, poza miastem, aby filtr mógł się samodzielnie wypalić. Dodatkowo w sklepach motoryzacyjnych i na stacjach paliw znajdziemy środki, które mają czyścić DPF-a. W rzeczywistości zapobiegają one szybkiemu zapychaniu, co powinno oddalić w czasie konieczność czyszczenia filtra lub jego wymianę.
Dobrym pomysłem jest również zastosowanie innego środka czyszczącego, który aplikuje się bezpośrednio do wnętrza filtra DPF, jednak do przeprowadzenia tej czynności potrzebujemy garażu z dostępem do kanału i nieco cierpliwości.