Gdy poruszamy się przez większość czasu po mieście ze względnie niewielkimi prędkościami, mamy mało okazji do sprawdzenia, jak działają nasze hamulce. Czasami może się jednak okazać, że wymagają one naszej uwagi i warto sprawdzić to przed dłuższą wakacyjną trasą.
Stosuj się to zaleceń producenta
Oczywiście niemal we wszystkich czynnościach serwisowych trzeba zachować zdrowy rozsądek i stosować się do zaleceń producenta. Możemy wymienić dużo częściej olej w silniku, czy mimo zapewnień firmy, że jest to urządzenie bezobsługowe, zmienić również olej w skrzyni biegów. Jednak w przypadku hamulców raczej warto trzymać się interwałów serwisowych, które zalecił producent. Jeśli zmiana tarcz lub klocków szykuje nam się dosłownie za kilka tysięcy kilometrów, rozsądnie jest je wymienić przed wakacyjnym wyjazdem. Najlepiej w takim odstępie czasu od planowanej trasy, żeby zdążyły się one dotrzeć.
Zwróć uwagę na temperaturę hamulców
Aktualnie za oknami mamy bardzo wysokie temperatury, które można porównać do upałów. W takich warunkach podzespoły naszego samochodu pracują ze zwiększonym obciążeniem. Gdy wyczujemy na pedale hamulca, że jest on bardziej miękki, a do naszych uszu dociera odgłos ocierania o siebie jakichś elementów, koniecznie trzeba przyjrzeć się temu, czy jedno z kół nie nagrzewa się zbyt mocno. Jeśli tak, zalecamy umówienie możliwie najszybszej wizyty w serwisie, ponieważ możemy stracić hamulce.
Fading hamulców – to może spotkać i Ciebie!
Fading hamulców hamulcowych jest nieco zapomnianym i lekceważonym zjawiskiem. Jednak w okresie najcieplejszych dni lata i podczas wakacyjnych wyjazdów, może dać on o sobie bardzo mocno znać. W skrajnych sytuacjach może doprowadzić to do kolizji lub nawet poważnego wypadku!
W skrócie jest to narastająca utrata skuteczności hamowania wraz ze wzrostem temperatury układu hamulcowego. Przyczyn tego zjawiska należy szukać w usterkach technicznych, zardzewiałych prowadnicach zacisków hamulcowych, czy zużytych tarczach i klockach hamulcowych. Problemem może okazać się również długotrwała jazda ze wciśniętym hamulcem ze wzniesienia, czy przeładowany pojazd, z którego zatrzymaniem nie radzą sobie hamulce. Co ciekawe zjawisko fadingu hamulców ustępuje samoczynnie, gdy tarcze i klocki ostygną.
źródło: Steinhof