Prowadzenie ciężarówki wymaga nieco innych umiejętności od jazdy samochodem osobowym – truizm, który przekłada się również na zastosowanie innych systemów bezpieczeństwa. Poza powszechnym ABS-em, ESP, czy ASR w ciężarówkach spotyka się także EBS. Czy sprawdziłby się on również w osobówkach?
Większa masa pojazdu i automatyczna skrzynia biegów
Współczesne samochody są coraz cięższe, ponieważ każda następna generacja auta jest nieco większa i ma na swoim pokładzie szereg wymaganych przepisami systemów bezpieczeństwa. Z powodu norm emisji spalin na terenie Starego Kontynentu coraz więcej modeli jest dostępnych jedynie z automatyczną skrzynią biegów. Takie połączenie w teorii oznacza dużo szybsze zużywanie się hamulców w samochodach z automatem, ponieważ mniej chętnie korzystamy z hamowania silnikiem. Zdajemy się bardziej na decyzje podejmowane przez elektronikę sterującą skrzynią biegów.
Czym jest system EBS
Nazwa EBS to skrót z języka angielskiego – Electronic Brake System, czyli elektroniczny system hamowania. Jego głównym zadaniem jest optymalne wykorzystanie wszystkich dostępnych na pokładzie ciężarówki systemów bezpieczeństwa, aby zatrzymać pojazd ciężarowy najszybciej, jak to jest możliwe. Jednocześnie dba on o stabilność zestawu podczas zjazdu ze wzniesienia. Dodatkowo system EBS potrafi sterować retarderem, czyli hamulcem stosowanym niemal wyłącznie w ciężarówkach.
Jest to przydatne przy zjazdach ze wzniesienia, gdy pojazd zwolni do określonej prędkości, kierowca może zdjąć nogę z pedału hamulca. Resztę pracy wykona za niego EBS, który utrzyma zadaną prędkość zjazdu, samodzielnie zarządzając wszystkimi systemami.
Czy EBS pojawi się w autach osobowych?
Być może w najbliższej przyszłości z powodu systematycznego wzrostu masy aut osobowych i motywacji producentów do przenoszenia odpowiedzialności za prowadzenie pojazdu z kierowcy na systemy bezpieczeństwa, niebawem w osobówkach pojawi się podobne rozwiązanie do EBS. Aktualnie dla większości kierowców jest to wyłącznie motoryzacyjna ciekawostka, która jest dostępna wyłącznie dla wybranych użytkowników ruchu drogowego.