Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów w każdym pojeździe. Rozpędzona do wysokich prędkości konstrukcja, jaką jest każdy samochód, powinna efektywnie wytracić prędkość. Jeśli klocki i tarcze hamulcowe działają nieprawidłowo, są one już zużyte, a do tego sam układ hamulcowy jest nieszczelny, kłopoty są niemal gotowe.
Dźwięki z hamulców, czyli co dokładnie?
Hałas hamulców to głównie wibracje elementów w okolicach koła. Chociaż często kojarzony z klockami, może pochodzić z różnych części, od łożyska koła po przegub. Każdy sprawny układ hamulcowy wydaje pewien dźwięk podczas pracy, ale nie zawsze jest on na tyle głośny, by go usłyszeć.
Odgłosy o różnej częstotliwości, a rodzaj awarii
Dźwięki o niskiej częstotliwości (poniżej 300 Hz) Przyczyną mogą być m.in. zbyt cienkie tarcze czy problemy z tłoczkami. Rozwiązaniem może być wymiana tarcz czy konserwacja zacisku. Dźwięki o średniej częstotliwości (300-5000 Hz) Ludzkie ucho odbiera je jako piski. Mogą świadczyć o problemach z klockami, błędami montażu lub zużyciem elementów. Często wymagana jest wymiana lub konserwacja części. Dźwięki o wysokiej częstotliwości (powyżej 5000 Hz) są bardziej irytujące i wynikają głównie z zużycia klocków, które należy wymienić. Interesujący fakt – dźwięki o bardzo wysokiej częstotliwości, przekraczające 12 000 Hz, stają się niesłyszalne dla ludzi, ale mogą drażnić zwierzęta, takie jak psy.
W związku z tym, jeśli podróżujemy z pupilem, dobrze jest obserwować jego reakcje na hamowanie. Gdy zauważmy niepokój lub wręcz strach, być może pies odbiera dźwięki, których ludzie nie potrafią świadomie odebrać. W tym przypadku stereotypowe stwierdzenie: jeździć, obserwować nabiera zupełnie nowego sensu.
źródło: Ferodo