Dokręcanie śrub w kołach "na wyczucie" jest bardzo dużym błędem! Sprawdź, dlaczego

Dokręcanie śrub w kołach "na wyczucie" jest bardzo dużym błędem! Sprawdź, dlaczego

Koło zapasowe

Podaj dalej

Atmosferyczna wiosna jest coraz bardziej widoczna za naszymi oknami, dlatego w głowie pojawia się myśl o zmianie opon. W tej czynności bardzo ważne jest dokręcanie śrub w kołach. To z pozoru proste zadanie wymaga dużej staranności, ponieważ od tego zależy nasze bezpieczeństwo na drogach!

Śruby w kołach są elementem, o którym praktycznie w ogóle w ciągu dnia nie myślimy. Dopiero gdy trzeba zmienić przebitą oponę, założyć sezonowo inną mieszankę zwracamy na nie naszą uwagę. Z jednej strony jest to bardzo dobre, ponieważ świadczy to o tym, że najprawdopodobniej z naszym samochodem pod kątem jakości mocowania kół do piasty jest wszystko w porządku. Z drugiej jednak strony traktowanie śrub po macoszemu w momencie corocznej zmiany opon z zimowych na letnie i odwrotnie, może mieć swoje negatywne konsekwencje.

Kłopoty z odkręceniem koła

Aktualnie coraz popularniejszy jest zestaw naprawczy i za kilka do kilkunastu lat być może kłopot z odkręceniem koła z powodu przebitej opony, będzie reliktem przeszłości. Jednak dzisiaj taka przygoda na drodze jest całkowicie realna, w związku z tym mogą pojawić się poważne kłopoty z odkręceniem koła. Najczęściej wynikają one ze zbyt dużej siły użytej do przykręcenia śrub. Jeśli robił to mało profesjonalny serwis wulkanizacyjny i jedynie „na wyczucie” dokręcił śruby kluczem pneumatycznym. Tak nie należy robić.

przebite koło adobe istock

Dokręcanie śrub w kołach zgodnie z instrukcją obsługi!

Odpowiednie przykręcenie śrub w kołach wymaga wiedzy i doświadczenia. Przede wszystkim dokręcamy śruby zawsze po przeciwnych stronach, aby koło przylegało równomiernie do piasty. Poza tym należy użyć odpowiedniej siły, z którą dokręcamy koło. Nie może to być działanie „na wyczucie”, ponieważ zbyt słabo przymocowane śruby mogą wprowadzić koło w drgania, ono uszkodzi elementy układu kierowniczego lub nawet oderwie się od piasty!

pieniądze odszkodowanie zadośćuczynienie opona przebita opony zarządca drogi
fot. pixabay

Zatem jaka siła dokręcania koła śrubami jest odpowiednia? Wszystko zależy od rodzaju samochodu. Ogólnie możemy przyjąć, że są to wartości od 100 do 190 Nm, ale dokładną specyfikację dla każdego samochodu należy sprawdzić w instrukcji obsługi. Dlatego do dokręcania śruby należy używać dobrej jakości klucza dynamometrycznego. Jeśli brakuje go nam w swoim zestawie narzędzi, warto tę czynność oddać w ręce profesjonalisty.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News