Śruby w kołach są elementem, o którym praktycznie w ogóle w ciągu dnia nie myślimy. Dopiero gdy trzeba zmienić przebitą oponę, założyć sezonowo inną mieszankę zwracamy na nie naszą uwagę. Z jednej strony jest to bardzo dobre, ponieważ świadczy to o tym, że najprawdopodobniej z naszym samochodem pod kątem jakości mocowania kół do piasty jest wszystko w porządku. Z drugiej jednak strony traktowanie śrub po macoszemu w momencie corocznej zmiany opon z zimowych na letnie i odwrotnie, może mieć swoje negatywne konsekwencje.
Kłopoty z odkręceniem koła
Aktualnie coraz popularniejszy jest zestaw naprawczy i za kilka do kilkunastu lat być może kłopot z odkręceniem koła z powodu przebitej opony, będzie reliktem przeszłości. Jednak dzisiaj taka przygoda na drodze jest całkowicie realna, w związku z tym mogą pojawić się poważne kłopoty z odkręceniem koła. Najczęściej wynikają one ze zbyt dużej siły użytej do przykręcenia śrub. Jeśli robił to mało profesjonalny serwis wulkanizacyjny i jedynie „na wyczucie” dokręcił śruby kluczem pneumatycznym. Tak nie należy robić.
Dokręcanie śrub w kołach zgodnie z instrukcją obsługi!
Odpowiednie przykręcenie śrub w kołach wymaga wiedzy i doświadczenia. Przede wszystkim dokręcamy śruby zawsze po przeciwnych stronach, aby koło przylegało równomiernie do piasty. Poza tym należy użyć odpowiedniej siły, z którą dokręcamy koło. Nie może to być działanie „na wyczucie”, ponieważ zbyt słabo przymocowane śruby mogą wprowadzić koło w drgania, ono uszkodzi elementy układu kierowniczego lub nawet oderwie się od piasty!
Zatem jaka siła dokręcania koła śrubami jest odpowiednia? Wszystko zależy od rodzaju samochodu. Ogólnie możemy przyjąć, że są to wartości od 100 do 190 Nm, ale dokładną specyfikację dla każdego samochodu należy sprawdzić w instrukcji obsługi. Dlatego do dokręcania śruby należy używać dobrej jakości klucza dynamometrycznego. Jeśli brakuje go nam w swoim zestawie narzędzi, warto tę czynność oddać w ręce profesjonalisty.