W ramach jednej klasy lepkości, różne warianty oleju mogą posiadać zupełnie odmienne zezwolenia. Tym samym, klasa lepkości nie wystarcza jako jedyny kryterium wyboru. Jak na tle tych informacji prezentują się dodatki do oleju?
Zwróć uwagę na informacje producenta
Najlepszą metodą dobierania odpowiedniego oleju jest sprawdzenie zalecanego dopuszczenia w instrukcji obsługi i wybór oleju z takim samym dopuszczeniem na opakowaniu. Na przykład, właściciel Peugeota, którego instrukcja zaleca dopuszczenie PSA: B71 2010, powinien zakupić olej z tym dopuszczeniem. Pozostałe parametry mają tutaj drugorzędne znaczenie.
Użytkownik BMW z dopuszczeniem olejowym BMW: LL-17 FE w instrukcji, powinien wybrać olej z takim dopuszczeniem. Dopuszczenia producenckie są uniwersalne, tzn. oznaczone są tak samo przez wszystkich producentów olejów.
Dodatki do olejów silnikowych, czy ma to sens?
Wielu producentów samochodów w swoich instrukcjach obsługi zdecydowanie odradza stosowanie dodatków do olejów silnikowych. Powodem jest to, że dodatek może zmienić właściwości oleju, unieważniając tym samym homologację.
Użycie dodatku powoduje, że używany olej staje się innym olejem o nieznanych właściwościach, które nie zostały homologowane. Fakt, że dany dodatek zatrzyma wycieki oleju lub uszczelni pierścienie, może prowadzić do nieprzewidzianych konsekwencji, takich jak uszkodzenie pompy oleju lub pogorszenie smarowania w wybranych obszarach silnika.
Fakt, że dany dodatek zatrzyma wycieki oleju lub uszczelni pierścienie, może prowadzić do nieprzewidzianych konsekwencji, takich jak uszkodzenie pompy oleju lub pogorszenie smarowania w wybranych obszarach silnika.
źródło: TotalEnergies