Obniżenie i zwiększenie sztywności zawieszenia zazwyczaj kojarzą się z ulepszeniem cech jezdnych pojazdu. Widząc obniżone i sztywno zawieszone samochody podczas transmisji z wyścigów, wielu kierowców uważa, że takie pojazdy doskonale przylegają do nawierzchni, zapewniając większą stabilność podczas jazdy prosto i lepsze pokonywanie zakrętów.
Kiedy obniżone zawieszenie ma sens?
Modyfikowanie zawieszenie ma sens tylko pod dwoma warunkami. Po pierwsze, modyfikacje muszą być wykonane przez specjalistów, którzy wykorzystują najwyższej jakości części. Po drugie, zawieszenia w wyścigach są dostosowywane do specyfiki konkretnego toru, uwzględniając liczbę i rodzaj zakrętów oraz stan nawierzchni. Instalacja „sztywnego, obniżonego zawieszenia” w codziennie eksploatowanym samochodzie może nie tylko nie przynieść oczekiwanej poprawy, ale również znacząco ograniczyć komfort jazdy i, co najważniejsze, bezpieczeństwo.
Czy obniżone zawieszenie w samochodzie to dobry pomysł?
Tuning samochodu oznacza dodatkowe koszty. Jeśli chcemy zrobić zmiany w naszym aucie na budżetowym poziomie, efekt może być odwrotny od zamierzonego. Problem z tańszymi zestawami dostępnymi online polega na tym, że po zamontowaniu znacząco zmniejszają prześwit i są „twarde jak beton”, co oznacza, że nie radzą sobie z nierównościami. Samochód zaczyna ocierać podwoziem o wyboje i skacze na nierównościach. Szczególnie niebezpieczne jest to drugie zjawisko, ponieważ skakanie samochodu może prowadzić do utraty przyczepności i poważnego ograniczenia zdolności hamowania i skręcania.
Kierowca, który wjedzie tak zmodyfikowanym pojazdem na popularną „tarkę” przed przejściem dla pieszych, może po prostu nie zdołać zahamować przed pasami, ponieważ odbijające się koła uruchomią układ ABS, który zredukuje siłę hamowania tak, aby koła nie zablokowały się podczas odbicia od nawierzchni.
Podobnie niebezpieczna sytuacja może wystąpić podczas hamowania przed zakrętem. Jeśli na drodze będą nierówności, samochód może nie reagować odpowiednio na ruchy kierownicą i po prostu pojechać prosto, lub z opóźnieniem wejść w zakręt. kluczowym elementem jest odpowiednie dobranie amortyzatorów i sprężyn, zarówno pod kątem ich charakterystyki pracy, jak i wysokości. Seryjne amortyzatory rzadko kiedy dobrze współpracują z mocno obniżonymi sprężynami.
źródło: monroe.com