Citroen C5 - francuskich pożeracz kilometrów, czy warto go kupić?

Francuska motoryzacja jest wyjątkowa. Citroen C5 jest kwintesencją tego stylu projektowego i można go za to pokochać lub wybrać ofertę konkurencji. Na co szczególnie należy uważać przy zakupie drugiej generacji z rynku wtórnego?

Citroen C5 – francuskich pożeracz kilometrów, czy warto go kupić?
Podaj dalej

Citroen C5 drugiej generacji zadebiutował na rynku w 2008 roku. W 2012 roku konstrukcja przeszła gruntowną modernizację, w ramach której zmieniono m.in. przednie reflektory na wersje z diodami LED do jazdy dziennej. Tylne lampy zyskały kolor biało-czerwony. Produkcję modelu kontynuowano do 2017 roku. W 2021 roku Citroen wprowadził jego duchowego następcę – crossover C5 X.

Silniki benzynowe

Podstawowa jednostka benzynowa, 1.6 VTi, nie robi większego wrażenia. Mimo 120 KM pod maską, przyspieszenie pozostawia wiele do życzenia, a problematyczny okazuje się rozrząd. Silnik 1.6 THP z turbodoładowaniem oferuje 156 KM i znacznie lepsze osiągi, ale boryka się z kwestiami łańcucha rozrządu oraz nagarem na zaworach spowodowanym bezpośrednim wtryskiem.

Jednostki 1,8 l i 2,0 l zyskały pozytywne opinie, lecz mogą cierpieć na szybkie zużycie pierścieni tłokowych. Potężny 3-litrowy silnik V6 jest kosztowny w eksploatacji, a potencjalne naprawy mogą przekroczyć wartość pojazdu. Ostateczny werdykt? Trudno polecić którykolwiek silnik benzynowy w tym modelu.

Silniki diesla w Citroenie C5 

Wersje diesla wypadają lepiej. Silniki 1.6 HDI i 2.0 HDI są zdecydowanie godne uwagi, choć podstawowy model o mocy 109 KM może okazać się zbyt słaby dla tak dużego auta. Silniki 2.2 HDI, 2.7 HDI i 3.0 HDI są bardziej ryzykowne ze względu na potencjalne problemy z wałem korbowym. Pamiętajmy też o konieczności przepalania filtra DPF podczas jazdy w trasie.

diesel-bluehdi-citroen

Typowe usterki

Najbardziej znane problemy dotyczą zawieszenia hydropneumatycznego. Choć to dość rzadkie, części zamienne są obecnie bardziej przystępne cenowo. Znacznie częstsze są problemy z łożyskami, silentblockami czy końcówkami drążków kierowniczych. Użytkownicy często skarżą się także na delikatne plastiki we wnętrzu oraz szybko zużywające się elementy tapicerki.

Najlepiej przy zakupie takiego samochodu uwzględnić to, czy w najbliższej okolicy znajduje się serwis wyspecjalizowany w obsłudze francuskich marek. Wtedy bez większego problemu możemy zdecydować się na zakup takiego auta.

Citroen C5 II –podsumowanie

Citroen C5 II generacji wyróżnia się w swojej klasie dzięki komfortowemu zawieszeniu hydropneumatycznemu. Wybierając odpowiedni silnik diesla, możemy liczyć na niezawodność. Części zamienne są stosunkowo tanie, a stosunek jakości do ceny jest atrakcyjny. Słabszymi punktami są problematyczne silniki benzynowe, nietrwałe elementy wnętrza oraz specyfika układu kierowniczego.

Jest to na pewno propozycja dla ludzi, którzy mają spokojniejszy styl prowadzenia auta, stawiają bardziej na podróż na dłuższym dystansie i chcą komfortowo pożerać kolejne kilometry przy akceptowalnym poziomie spalania, dzięki bardzo udanym silnikom diesla. Oczywiście,  jak w przypadku każdego auta z drugiej ręki, trzeba zwrócić uwagę na historię serwisową i wypadkową. Zdarza się, że na polski rynek trafiają auta mocno rozbite, które później naprawia się mało profesjonalnie, aby były one szybko wystawione na sprzedaż.

citroen-c5-kombi-uzywane-diesel
fot. mobile.de

W związku z tym rekomendujemy selekcję ogłoszeń między innymi pod kątem ceny i w miarę możliwości rezygnowanie z aut w najniższym możliwym budżecie, ponieważ będą to egzemplarze zniszczone. Ciekawą alternatywą dla samochodów importowanych do Polski, są auta z krajowego rynku, kupione w polskim salonie. Dobrze jest poszukać takich ogłoszeń w sieci.

Przeczytaj również