Jednym z największych zarzutów w kierunku aut elektrycznych jest ich cena. Z tego powodu kierowcy nie widzą wielkiego sensu w zakupie samochodu, który kosztuje sporo pieniędzy i ma cechy pojazdu elektrycznego. Długie ładowanie, ograniczony zasięg, czy niskiej jakości materiały w najtańszych elektrykach.
BYD zaczyna od Niemiec
Najnowsze doniesienia z Niemiec, gdzie BYD obniżył ceny swoich pojazdów EV nawet o 15%, są jasnym sygnałem dla europejskich konkurentów, w tym Volkswagena, BMW i Porsche.
Zgodnie z informacjami niemieckiej gazety motoryzacyjnej Automobilwoche, obniżka cen dotyczy m.in. bestsellerowego modelu Atto 3 (znanego w Chinach jako Yuan Plus). Ten elektryczny SUV, trafił na europejskie rynki we wrześniu 2022 roku z ceną wyjściową 38 000 euro (około 41 700 dolarów). Teraz, po obniżce, jest dostępny poniżej 40 000 euro (około 43 000 dolarów).
Czym wyróżnia się BYD Atto 3?
Atto 3 wyróżnia się baterią Blade o pojemności 60,48 kWh, zapewnia ona zasięg 420 km (260 mil) wg normy WLTP. Jego wymiary to 4,455 mm (175″) długości, 1,875 mm (74″) szerokości i 1,615 mm (63″) wysokości, co stawia go w bezpośredniej konkurencji z VW ID.4 i Tesla Model Y.
Interesujące jest, że Atto 3 (Yuan Plus) kosztuje w Chinach około 18 700 dolarów (135 800 juanów). O rozpędzonym przemyśle samochodów elektrycznych bardzo dobrze świadczy fakt, że w 2023 roku z taśmy produkcyjnej zjechał egzemplarz o numerze 500 000. Obecnie ponad pół miliona samochodów elektrycznych.
Volkswagen stara się gonić Teslę
W tym samym czasie Volkswagen obniża ceny swoich EV, ponieważ chce nadążyć za Teslą. W cenie 40 000 euro, SUV BYD jest wyrównany cenowo z ID.4 (43 900 euro) i Tesla Model Y (44 890 euro).
Ten ruch BYD jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na EV w Europie, a także odzwierciedla strategię firmy mającą na celu szybką dostawę i ekspansję na rynki zagraniczne. Potwierdzeniem jest przybycie pierwszego statku towarowego BYD do portu Yantai. Z kolejnym przystankiem w bazie firmy w Shenzhen, skąd zostaną załadowane EV do wysyłki do Europy.
BYD nie tylko koncentruje się na dostępnych cenowo modelach, takich jak Atto 3 i hatchback Dolphin, ale także rozszerza swoje portfolio o nowe segmenty. Obejmuje to luksusową markę Yangwang z nowym sedanem o mocy 1000 KM, U7, oraz dwa nowe średniej wielkości elektryczne SUVy: Sea Lion 07 i Song L.
BYD idzie na wojnę cenową?
W kontekście europejskiego rynku motoryzacyjnego ta agresywna strategia cenowa BYD może zaważyć na przyszłości europejskich producentów EV. Muszą oni teraz zmierzyć się z potężnym konkurentem oferującym przystępne cenowo, ale wysokiej jakości pojazdy. Jak zauważa komentator Boris911, ruch ten może skłonić UE do nałożenia ceł w celu ochrony rodzimych producentów EV, choć jest to kwestia otwarta i wymagająca dalszej obserwacji.