Największą zmianą, jaka zaszła w technologii, jest powszechność automatyzacji i cyfryzacji. Teraz czystą mechanikę zastępuje się jej cyfrowym odpowiednikiem. Jednostka sterująca i brak bezpośredniego połączenia mechanicznego z niektórymi podzespołami auta. Tak wygląda pomysł na teraźniejszość i przyszłość motoryzacji.
Co to jest Brake by Wire
Brake by Wire, czyli BBW, to technologia elektronicznego sterowania hamulcami, inspirowana rozwiązaniami z lotnictwa. To przełom, który zastępuje tradycyjne mechanizmy linek i hydrauliki, na rzecz bardziej zaawansowanych rozwiązań elektronicznych. System BBW jest obecny w samochodach, jako elektroniczny hamulec postojowy. Dzisiaj na palcach jednej ręki można policzyć współczesne modele, które mają na pokładzie tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego. Standaryzacja, ekonomia i postęp wypierają tradycyjne rozwiązania. Kierowcy są zmuszeni zmienić swoje przyzwyczajenia wypracowane przez ostatnich kilka ładnych dekad.
Na początku takie rozwiązanie budziło społeczny niepokój, ponieważ elektronika w połączeniu z hamulcami, to brzmi, jak przepis na wypadek. Po latach coraz więcej tego rodzaju systemów trafia pod maskę różnych samochodów. Dobrym przykładem jest najnowsze BMW serii 5, które wykorzystuje BBW już w całym układzie hamulcowym.
Zalety technologii Brake by Wire
Postęp najczęściej ma jeden cel – redukcję kosztów i przyspieszenie określonych procesów. Dokładnie tak jest z technologią Brake by Wire. Jej popularność w branży motoryzacyjnej wynika z kilku prostych faktów. Przewaga BBW leży w redukcji liczby mechanizmów, co przekłada się na oszczędność miejsca i masy pojazdu. Współczesne auta już i tak cierpią na sporą nadwagę, ponieważ niemal każda następna generacja jest cięższa od swojego poprzednika. Wszystko przez coraz więcej obowiązkowych i dodatkowych systemów. Jedne mają umilać podróż, drugie pomagają dbać o prawidłową normę emisji spalin. A jak wiadomo, wszystko ma swoją wagę, co sumarycznie przekłada się na motoryzacyjną nadwagę.
Jest jeszcze jeden pozytywny aspekt poza redukcją kosztów i szybszym procesem montażu takiego rozwiązania. Zaletą Brake by Wire jest jego trwałość. Tradycyjny system linek i cięgien potrafił płatać figle. Zrywać się, zatrzymywać w jednej pozycji blokując tylne hamulce. Od momentu wprowadzenia technologii BBW te problemy mocno ograniczono.
Wyzwania dla technologii BBW
Oczywiście każdy kij ma dwa końce i technologia Brake by Wire ma też swoje słabe strony, które możemy nazwać wyzwaniami. Chodzi przede wszystkim o kwestie finansowe. Zastosowanie takiej technologii w aucie z punktu widzenia producenta jest ułatwieniem. Innego zdania może być jego użytkownik po wielu latach. System BBW, jak wszystko z czasem się zepsuje. Dawniej koszt wymiany linek hamulcowych dla ręcznego był znikomy. Jednak ze względu na poziom zaawansowania rozwiązania Brake by Wire naprawa powinna być dużo droższa. I bardzo możliwe, że nie w każdym aucie da się ją przeprowadzić w garażowych warunkach podczas jednego wolnego weekendu.
Brake by Wire – przyszłość jest teraz
Postęp w technologii jest konieczny, a ewolucja niektórych rozwiązań potrzebna. Brake by Wire jest nadal przyszłością motoryzacji, ale obecną już teraz. Zastosowanie tego systemu na szerszą skalę wydaje się tylko kwestią czasu. Zwolennicy bardziej mechanicznych układów, muszą pogodzić się z tym, że coraz więcej aut będzie elektroniczna i może elektryczna. Przez to wszystko co oferują, staje się nieco bardziej sztuczne.