Zdarza się, że podczas jazdy poza miastem, możemy zobaczyć kierowców z bagażnikami rowerowymi, którzy jadą dużo szybciej od maksymalnego limitu prędkości. Czy takie zachowanie na drodze niesie ze sobą zwiększone ryzyko oderwania się roweru? Maksymalna prędkość jest jednym z kilku elementów, na które warto zwrócić uwagę, gdy chcemy kupić bagażnik dachowy i jeździć z nim bezpiecznie po drogach.
Maksymalne obciążenie bagażnika rowerowego
Jednym z najważniejszych parametrów każdego bagażnika rowerowego jest jego maksymalne dopuszczane obciążenie. Gdy szukamy dla siebie najlepszego produktu, konicznie musimy zwrócić uwagę na to, jaką wytrzymałość oferuje interesujący nas model. Rekomendujemy dowiedzieć się, ile ważą rowery, które chcemy przewozić oraz jaką średnicę mają koła. Na podstawie tych danych najlepiej zdecydować się na markę roweru, która oferuje margines i przewyższa nasze oczekiwania. Jest to ważne, ponieważ zawsze możemy zmienić swoje jednoślady na inne. Nie w każdym przypadku następny rower będzie lżejszy od swojego poprzednika.
Sprawdź maksymalną dopuszczalną prędkość
Istnieją sytuacje, w których musimy dostosować się do czegoś więcej, niż tylko ograniczeń prędkości na drodze. Jazda z bagażnikiem rowerowym to również określone przez producentów maksymalne limity szybkości. Najczęściej jest to około 130 km/h, jednak dla swojego bezpieczeństwa warto zapoznać się dokładnie z instrukcją obsługi. Zły montaż rowerów w połączeniu z nadmierną prędkością w razie odczepienia się jednego z jednośladów jest wyłącznie winą użytkownika. W takiej sytuacji trzeba się zastanowić, czy opłaca się stracić gwarancję producenta i mieć problemy przy ewentualnym odszkodowaniu.
Pamiętaj o wyższym środku ciężkości i innych wymiarach
Obojętnie, czy decydujemy się na bagażnik dachowy, czy platformę rowerową, musimy pamiętać o tym, że zmieniają się rozmiary naszego pojazdu. Jest to szczególnie ważne przy manewrach na parkingu, a także podczas wjazdu na kryte parkingi. W przypadku bagażników dachowych wyżej umieszczony środek ciężkości wymusza na kierowcach ostrożniejszą jazdę po zakrętach. Jednocześnie rowery umieszczone na dachu zwiększają opory powietrza.
Źródło: Steinhof