Europa przez bardzo długi czas kojarzyła się przede wszystkim z manualnymi przekładniami. Jednak od kilku lat trend jest wręcz odwrotny, ponieważ restrykcyjne normy emisji spalin wymuszają na producentach tworzenie wersji wyposażenia wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ inaczej trudno jest zmieścić się w określonych przepisami zakresach emisji. W ten sposób dochodzi do paradoksu – jeśli chcemy mieć auto z manualem, musimy sprowadzić je z USA. W związku z tym, jak poprawnie jeździć z automatyczną skrzynią biegów?
Co oznaczają litery w automatycznej skrzyni biegów?
Przejście z manualnej przekładni na automatyczną może początkowo dezorientować. Warto więc przed pierwszym uruchomieniem auta z automatyczną skrzynią dokładnie zapoznać się z funkcjami poszczególnych trybów pracy lewarka. „D” odpowiada za jazdę do przodu, „R” za cofanie, „N” to bieg jałowy, a „P” służy do zabezpieczenia pojazdu podczas parkowania.
Bezpieczna zmiana trybów skrzyni biegów
Istotne jest, aby nie przestawiać lewarka skrzyni biegów bez wyraźnej potrzeby. Na krótkich postojach nie jest konieczne ustawianie lewarka w pozycji „P”. Należy także zawsze pamiętać, że manewr włączania trybu „R” lub „P” powinien być wykonany jedynie po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Nieprzestrzeganie tej zasady może skutkować uszkodzeniem skrzyni i kosztownymi naprawami.
Ostrożność w zimowe dni – automat potrzebuje czasu
Automatyczna skrzynia biegów wymaga odpowiedniej temperatury oleju do prawidłowej pracy. Dlatego w chłodne dni zaleca się unikanie gwałtownego ruszania tuż po uruchomieniu silnika. Lepiej poświęcić kilka minut na łagodne rozgrzewanie samochodu, co przyczyni się do dłuższej żywotności skrzyni.
Systematyczna wymiana oleju w skrzyni biegów
Aby zapewnić niezawodność automatycznej skrzyni biegów, niezbędna jest regularna wymiana oleju. Zalecane okresy wymiany mogą różnić się w zależności od modelu skrzyni, więc warto stosować się do wskazówek producenta, choć niekiedy eksperci sugerują ich skrócenie. Dla pewności, warto skonsultować optymalne interwały z doświadczonym mechanikiem.
Sumienna obsługa i pielęgnacja automatycznej skrzyni biegów pozwoli uniknąć wielu problemów i zapewnią jej długotrwałą, bezawaryjną pracę. Biorąc pod uwagę wysokie koszty napraw, stosowanie się do wyżej wymienionych wskazówek jest inwestycją, która z pewnością się opłaci.
Lewa noga odpoczywa
Na koniec rzeczy, która z początku może sprawiać problemy. Wszyscy kierowcy jeżdżący manualną skrzynią biegów, mają nawyk wciskania sprzęgła lewą nogą. Przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka, w związku z tym podczas hamowania z automatyczną skrzynią biegów również lewa noga może szukać sprzęgła.
Dlatego przez pierwsze kilka dni za kierownicą auta z inną przekładnią, dobrze jest bardziej świadomie podchodzić do każdej czynności. Od uruchamiania silnika, po wybór kierunku jazdy na ruszaniu i hamowaniu kończąc. W ten sposób w naszym umyśle zaczniemy kształtować nowe nawyki, które z czasem wejdą nam w krew. Bardzo możliwe, że po dłuższym kontakcie z tym rodzajem przekładni, powrót do jazdy z manualną skrzynią biegów okaże się dużo trudniejszy, niż nam początkowo się wydaje.
Jazda próbna wskazana
Jeśli myślimy o zmianie samochodu, w którym ma zagościć automatyczna skrzynia biegów, warto przed zakupem przejechać się autem z taką przekładnią. Najlepiej, aby była to podróż ze znajomym, który w praktyce zaprezentuje nam, jak powinna działać sprawna automatyczna skrzynia biegów. Później w trakcie jazdy próbnej naszym potencjalnym samochodem, każda z czynności stanie się bardziej naturalna. Dodatkowo otrzymamy bezpośrednie porównanie do „auta kolegi”, co może pomóc nam w wyborze.