Autobusy w Krakowie wymagają modernizacji

Według najnowszych trendów transport publiczny powinien być elektryczny. Autobusy w Krakowie napędzane silnikami elektrycznymi i prądem z baterii wymagają modernizacji. Okazuje się, że mają one swoje niedomagania.

bilet autobus pieniadze
Podaj dalej

Zima przyniosła ze sobą wiele wyzwań dla eksploatacji autobusów elektrycznych w Polsce. Szczególnie w miastach, gdzie mroźne temperatury mogą drastycznie skrócić zasięg tych pojazdów. Jednak Kraków ma pomysł, jak można rozwiązać część niedogodności związanych z zasięgiem elektrycznych autobusów.

Autobusy elektryczne w Krakowie od 2017 roku

Kraków ma 20 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12E oraz Urbino 18E zakupionych w 2017 roku. Są one gotowe na znaczącą modernizację. Obejmuje ona wymianę baterii trakcyjnych, aby zwiększyć ich zasięg oraz poprawić wydajność. To ważny krok w kierunku zwiększenia ekologiczności i efektywności transportu publicznego w Krakowie.

promocyjny bilet zamiast paliwa
fot. freepik

Wymiana baterii w samochodach elektrycznych zazwyczaj wiąże się z kosztami, które mogą być zniechęcające dla potencjalnych nabywców. MPK Kraków zdaje sobie z tego sprawę i dlatego ogłosiło przetarg na tzw. retrofit baterii trakcyjnych, aby obniżyć te koszty. Ten krok jest także odpowiedzią na obawy, że koszt wymiany baterii może przewyższyć wartość samych autobusów, co jest problemem na rynku pojazdów elektrycznych.

Solaris Urbino z nowymi bateriami

Nowe baterie otrzymają autobusy Solaris Urbino.  Przede wszystkim zwiększy się ich pojemność z 160 kWh do 210 kWh w przypadku Urbino 12E i z 200 kWh do 280 kWh w przypadku Urbino 18E. To oznacza wydłużenie zasięgu na jednym ładowaniu, co jest kluczowe dla zapewnienia niezawodnego transportu publicznego w mieście. Obecnie minimalna pojemność baterii wymagana przez MPK Kraków dla autobusów przegubowych wynosi właśnie 280 kWh.

Minimum 150 km na jednym ładowaniu

Ważnym celem modernizacji jest zwiększenie zasięgu autobusów elektrycznych do minimum 150 kilometrów na jednym ładowaniu. To znaczący krok w kierunku poprawy jakości usług transportu publicznego i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Warto podkreślić, że wykonawca modernizacji autobusów musi udzielić 36-miesięcznej gwarancji na nowe baterie, co daje pewność, że te inwestycje przyniosą oczekiwane rezultaty.

Mercedes

Ile kosztuje wymiana baterii w elektryku?

Obecnie nie jest jeszcze znana kwota, jaką Kraków przeznaczy na tę modernizację. Oferty od potencjalnych wykonawców mogą spływać do 26 lutego, a umowa zostanie podpisana do 26 kwietnia. Jedynym kryterium wyboru będzie cena, co pokazuje, że Kraków dąży do osiągnięcia ekologiczności i efektywności transportu publicznego w sposób ekonomiczny. Pytanie, czy uda się połączyć jakość z przystępną ceną?

Modernizacja autobusów elektrycznych w Krakowie to krok w dobrym kierunku, który może pomóc miastu osiągnąć swoje cele związane z ochroną środowiska i poprawą jakości transportu publicznego. Dzięki zwiększeniu zasięgu tych pojazdów, mieszkańcy Krakowa mogą oczekiwać niezawodnych i ekologicznych środków transportu w przyszłości.

Przeczytaj również