W prospektach motoryzacyjnych producenci, a także prezenterzy motoryzacyjni w testach samochodów zwracają uwagę na dane statystyczne. Liczba koni mechanicznych, przyspieszenie do setki, parametry momentu obrotowego. Jednak z perspektywy zwykłego użytkownika samochodu dużo ważniejsze od przyspieszenia z miejsca jest to, jak auto rozpędza się z różnych prędkości do kolejnego punktu na prędkościomierzu. Szeroko rozumiana elastyczność i czas reakcji skrzyni biegów mają dużo większe znaczenie.
Problemy z opóźnieniem w redukowaniu biegów
Obecnie jedną z największych wad w motoryzacji jest brak możliwości sprawnej redukcji biegów przez „kickdown” w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Normy emisji spalin wymuszają na producentach bardziej defensywne oprogramowanie przekładni. Dlatego po dodaniu maksymalnie gazu, nawet w pojazdach o sportowym zacięciu musimy poczekać, aż cała machina zdarzeń ruszy. Bywa to irytujące, choć można się do tego przyzwyczaić.
Audi RS6 C7 – kiedyś to było, a teraz…
Audi A6 generacji C7 jest samochodem klasy średniej wyższej, który powoli można zakwalifikować do poziomu premium. W latach 2016 – 2017 paleta silników oferowanych przez niemieckiego producenta pozwalała na skonfigurowanie auta idealnie pod swoje potrzeby. Od jednostki napędowej o pojemności 2.0 litrów i mocy 180 KM do potężnego 4.0 litrowego „agregatu” o mocy 605 KM. Oczywiście w ofercie były też motory zasilane olejem napędowym, jednak nie były one dostępne dla wersji z oznaczeniem RS odwrotnie niż współcześnie.
Ponad 1000 KM w kombi
Dawniej wartości na poziomie 1000 KM były abstrakcją, trudną do osiągnięcia w motoryzacji. Współcześnie tolerancja jednostek napędowych na modyfikacje oraz umiejętności tunerów pozwalają na krzesanie takich wartości z auta w nadwoziu kombi. Oczywiście o sportowych aspiracjach, ale jednak też funkcjonalnego. Zobaczcie poniższy filmik i zwróćcie szczególną uwagę na pracę skrzyni biegów. Jak dzisiaj brakuje w motoryzacji takiej natychmiastowej reakcji na dodanie gazu…