Asfalt z gumy?! Taką szaloną propozycję mają Polacy!

Asfalt jest powszechnym budulcem dróg na całym świecie. Technologia opracowana dawno temu nadal jest udoskonalana, dlatego pomysł Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, choć szalony, ma bardzo dużo sensu. Potrzebne są jednak zmiany w przepisach i odrobina dobrej woli projektantów nawierzchni.

pusta droga
Podaj dalej

Asfalt jest z nami od niemal 200 lat!

Chociaż może wydawać się to niemożliwe, to asfalt w bardzo zbliżonej do obecnej formy jest z ludźmi od blisko 200 lat. Mowa oczywiście o wykorzystaniu go do pokrywania dróg, ponieważ asfalt naturalny, jako minerał jest o wiele starszy. Pionierami w zastosowaniu asfaltu do ulepszania szlaków komunikacyjnych byli Francuzi. Pola Elizejskie wyłożono naturalnym asfaltem już w 1824 roku. Miał on wtedy formę wulkaniczną. Kilka lat później zdecydowano się pokryć tym tworzywem również pierwsze drogi na terenie Francji. Od tego czasu technologia produkcji asfaltu poszła znacznie naprzód, jednak nadal istnieją spore obszary do wprowadzania innowacji.

Zużyte opony – poważny problem ludzkości

Czarne złoto, tak potocznie nazywa się opony w motorsporcie, ponieważ ich jakości ma spory wkład w wynik na mecie. Ogumienie ma również kluczowe znaczenie w codziennym przemieszaniu się po drogach. Opona to jedyny punkt styku samochodu z asfaltem. Od jej parametrów zależy droga hamowania, pewność prowadzenia się pojazdu i zużycie paliwa, a także hałas wewnątrz i na zewnątrz auta. Jednak niewiele osób zastanawia się, co dzieje się ze zużytym ogumieniem.

ciśnienie w oponach
Fot. pixabay.com

Tutaj pojawia się spory problem, ponieważ ekologiczne przetworzenie wszystkich substancji, jakie składają się na mieszankę, jest trudne. Dlatego bardzo często gromadzi się opony na specjalnych składowiskach, a ich naturalny rozkład trwa nawet sto lat. W związku z tym osoby odpowiedzialne za projektowanie i budowę dróg od wielu lat robią asfalt z domieszką gumy.

Lepsza przyczepność i cichsza podróż

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wymienia szereg korzyści z dodawania do asfaltu gumy z opon. Przede wszystkim wzrasta poziom przyczepności nawierzchni i jednocześnie spada natężenie hałasu. Badania pokazują, że różnica w porównaniu do klasycznego asfaltu to trzy decybele cichsze wrażenia na korzyść nawierzchni z domieszką gumy. Potrzeba tylko przychylności Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, żeby taki plan na budowę dróg był powszechny.

Przeczytaj również