AFS - system, o którym marzy wielu kierowców! Sprawdź, czy on też jest dla Ciebie

Ludzie od zawsze cenią sobie wygodę i funkcjonalność, dlatego coraz więcej czynności oddajemy w ręce systemów. Na pierwszy rzut oka gadżetem, który pokochali kierowcy jest AFS. Co to takiego? I na co warto zwrócić uwagę?

AFS – system, o którym marzy wielu kierowców! Sprawdź, czy on też jest dla Ciebie
Podaj dalej

Współczesne samochody oferują wiele ciekawych funkcji, które ułatwiają prowadzenie i mają istotny wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Dlatego coraz więcej osób po spróbowaniu, jak działają asystenci pasa ruchu, aktywny tempomat, czy opisywany system AFS już nie wyobrażają sobie powrotu do analogowych czterech kółek.

Włączanie świateł – kiedy jest odpowiedni moment?

Według przepisów prawa o ruchu drogowym w Polsce obowiązuje nakaz jazdy na światłach mijania przez 24 godziny na dobę. Pewnym wyjątkiem są pojazdy, które mają światła do jazdy dziennej. Wtedy kierowca jest zobowiązany włączyć światła mijania, gdy warunki atmosferyczne są odpowiednie. Odpowiednie, czyli jakie? Chociaż zapis dość mocno precyzuje, kiedy należy przełączyć światła dzienne na mijania, nie w każdym przypadku kierowcy chętnie to robią. Część osób na drodze zapomina o zmianie lub świadomie odwleka ten moment w czasie, żeby zaoszczędzić żarówki oraz zmniejszyć spalanie.

Od 31 października kierowcy muszą zmienić światła
fot. Fractal Pictures – stock.adobe.com

Gdy do dyspozycji mamy możliwość ustawienia przełącznika świateł w pozycji „Auto” z bardzo dużym prawdopodobieństwem samochód samodzielnie wybierze optymalny moment na zmianę oświetlenia pojazdu. Jednak mimo tak dużej wygody to po stronie kierowcy pozostaje kontrola świateł mijania i drogowych, które przydają się poza miastem.

AFS – Adaptive Frontlight System – chcesz go mieć!

AFS – po polsku adaptacyjny system reflektorów samochodowych to aktualnie marzenie wielu kierowców! Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta: gdy jedziemy autem wyposażonym w takie rozwiązanie to jednostka sterująca, we współpracy z czujnikami, samodzielnie dostosowuje tzw. rozsył światła do prędkości, z jaką jedziemy, rodzaju drogi, po jakiej się poruszamy i warunków atmosferycznych.

jazda bez świateł

Dzięki temu kierowca ma do dyspozycji oświetlenie autostradowe, do jazdy w deszczu i w terenie niezabudowanym oraz w mieście. Brzmi i wygląda pięknie? Tak i nie. Tutaj trzeba mieć na uwadze, że nie każdy samochód ma tę technologię idealnie dopracowaną, przez co nie w każdym modelu działa to rewelacyjnie. Zdarzają się błędy, dlatego warto poczytać, która marka w danym momencie oferuje najlepsze rozwiązania w naszym budżecie.

Przeczytaj również