Dlaczego kierowcy muszą spodziewać się większych kosztów?
Podwyższenie opłaty paliwowej to w teorii mały pikuś. Jej podwyżka była nieunikniona, bo jej wzrost reguluje ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. – Zgodnie z ustawą rośnie ona o wskaźnik inflacji za trzy kwartały roku poprzedzającego, a ten za pierwsze trzy kwartały 2024 roku wyniósł 3,3 proc. – tłumaczą Urszula Cieślak i Rafał Zywert z Biura Maklerskiego Reflex. W praktyce oznacza to realną możliwość podniesienia cen detalicznych o 1-2 gr na litrze.
Jednak już od około tygodnia ceny paliw w polskim hurcie rosną, a to jeszcze są wartości przed obłożeniem szeregiem podatków. Dlaczego tak się dzieje? Rynek spodziewa się zwiększonego zapotrzebowania na surowiec w przypadku największych gospodarek świata. Już zauważono to w Indiach, a spodziewane jest także w Chinach i USA. Im więcej ropy potrzeba, tym cena baryłki rośnie. Ropa brent od nowego roku zalicza wzrosty kosztując już na giełdzie w Londynie powyżej 76 dolarów. Słabsza niż ostatnio jest też złotówka względem dolara (ok. 4,15).
2025 rok przywitał obniżkami, które zamienią się w podwyżki
Mimo niekorzystnych z punktu widzenia kierowców doniesień nowy rok przyniósł obniżki w detalu. To jednak efekt tego, co jeszcze działo się w grudniu zeszłego roku. Z raportu e-petrol.pl z 2 stycznia 2025 r. wynika, że od wigilii benzyna 95-oktanowa potaniała średnio o 5 groszy na litrze. Teraz za Pb95 płacimy średnio 5,99 zł/l. Z kolei 98-oktanowa benzyna jest tańsza o 4 grosze (6,79 zł/l). 2-groszowy spadek średniej ceny ogólnopolskiej odnotowano w przypadku oleju napędowego, bo diesel kosztuje 6,09 zł/l. Spadkom nie oparł się nawet autogaz (-1 gr), ponieważ za LPG płacimy zazwyczaj 3,17 zł/l.
Jednak kierowcy nie mają się co łudzić, bo jeśli rosną ceny w hurcie, podatki i obawy o kolejne podwyżki, to i ceny detaliczne również pójdą w górę. Początkowo może jeszcze delikatnie, bo zdaniem e-petrol.pl średnia cena benzyny Pb95 ulokuje się w przedziale 5,97-6,08 zł/l, a Pb98 6,74-6,86 zł/l. Zakres cenowy dla diesla ma wynieść 6,08-6,19 zł/l, a dla LPG 3,16-3,22 zł/l.
Są to oczywiście możliwe ceny ogólnopolskie, więc gdzieś będzie taniej, gdzieś drożej. Obecnie najtańsze paliwo tankujemy w województwach świętokrzyskim (benzyna 5,92 zł/l i LPG 3,08 zł/l) oraz warmińsko-mazurskim (diesel 6,02 zł/l). Najdrożej jest w woj. mazowieckim (benzyna 6,20 zł/l, diesel 6,26 zł/l) i opolskim (LPG 3,26 zł/l).